Zadania 27-30.04
Dzień dobry!
Szanowni Państwo, poprosimy, jeśli jest to możliwe:
• o wydrukowanie kilku napisów „wieś”, „miasto”, „Łódź” napisy proporcjonalne do przewidzianego przeznaczenia, o czym dalej;
• przygotowanie różnych zdjęć z gazet czy starych tradycyjnych pocztówek przedstawiających wieś i miasto, arkusza/-y papieru do naklejenia zdjęć/ obrazków i słów nazywających, co przedstawiają (miasto, wieś);
• na popołudnie lub kolejny dzień: obrazki (widokówki) różnych miejsc Łodzi, kartki papieru do namalowania łódki, czarnego flamastra bądź kredki, żółtej farby, wody pędzelka lub kilku patyczków do uszu, arkusz szarego papieru
• Prosimy również o przejrzenie całej propozycji na dziś dla właściwego przygotowania się do pracy z Dzieckiem. Dzisiejsze i jutrzejsze zasadnicze cele naszych propozycji to uświadomienie dzieciom różnic między wsią a miastem, zachęcenie do sklasyfikowania przez nie własnej miejscowości (nie wszyscy mieszkamy w Łodzi), zapoznanie z legendą o Łodzi oraz jej herbem.
Różnica między wsią a miastem. Wiem, gdzie mieszkam.
1.Rytmiczna rozgrzewka : [LINK];
2.Zaprezentowanie napisów : „ miasto” , „wieś” określenie tematu dzisiejszego zajęcia;
3.Wypowiedź kończąca równoważnik zdania – jeśli bawimy się z cała Rodziną – w rundce (można każdemu pozwolić nawet kilka razy wypowiedzieć się), zawierająca skojarzenia nt. wsi i miasta):
Wieś to ………..
Miasto to ….;
4.Wyszukiwanie i układanie przez Dziecko właściwych ilustracji pod/ nad – jak chcemy -napisami;
5. Uzupełnianie wcześniejszej wypowiedzi (3);
6.Zaproszenie do jedynkowego przedszkola, w którym jest realizowany nasz temat w warunkach normalnych, niepandemicznych. Proponowana tutaj praca plastyczna (wydzieranka: kogut) może być oczywiście wykonana w innym czasie, jeśli dziecko tak dalece się nią zainspiruje: [LINK]
7.Rozmowa nt. pozyskanych przez dziecko nowych wiadomości z zajęcia TV;
8. Zweryfikowanie ułożenia obrazków, przyklejenie na arkuszu papieru;
9. Gdzie mieszkasz – na wsi, czy w mieście? Wyegzekwowanie od dziecka właściwej odpowiedzi.
10.Czym jest Łódź?
Legenda łódzka. Herb Łodzi.
1. Rozmowa o wieloznaczności słowa łódź.
Co oznacza słowo łódź/Łódź? Jeśli ktoś powiedziałby, że mieszka w Łodzi, albo, że ma przedszkole w Łodzi, a rozmówca nie wiedziałby, że jest takie miasto, co by pomyślał?
2. Herb, czyli znak miasta.
Znakiem naszego miasta Łódź, miasta w którym jest nasze przedszkole, jest zwykła łódka. Próby domyślania się dlaczego.
3. Legenda.
Takim opowiadaniem, które wyjaśnia jak to się stało, że powstało miasto od zwykłej łódki Łodzią nazwane jest łódzka legenda; inaczej: legenda o Łodzi
W dawnych czasach na terenie dzisiejszego miasta Łódź szumiał gęsty, duży las zwany puszczą. Przepasywał go nie mały i nie duży strumyk, zwanym pospolicie strugą, życzliwie pojący swą wodą żyjące tu zwierzęta.
W łęczyckim grodzie, czyli starym mieście o nazwie Łęczyca; a może na podgrodziu – czyli poza murami miasta - żył niejaki Janusz. Zbiegł jednak stamtąd ratując w ten sposób swe życie przed grożącym mu niebezpieczeństwem. Opuszczając swą rodzinną ziemie, zabrał co najpotrzebniejsze rzeczy - pewnie siekierę i trochę chleba.
Nad rzeką Bzurą wsiadł do własnej łódki. Ona teraz była jego największym bogactwem. Płynął nią, płynął , napotykał na drodze różne przeszkody - krzaki, błoto czy płycizny, które utrudniały dalszą przeprawę i zmuszały do przepychania łódki z ryzykiem, że się przedziurawi. W którymś momencie swojej podróży, w nieprzebytym nieomal lesie Janusz wypatrzył – o dziwo - dziki dukt, czyli leśną drogę. Gdy podniósł się, zobaczył, że na jej końcu, coś lśni. Była to właśnie owa struga. Nie chciał ryzykować pozostawienia starej łódki. Dźwignął ją i poniósł, wodując następnie na strudze. Dopłynął do miejsca, w którym dzisiaj stoją kamienice - przy Zgierskiej w parku Staromiejskim – Rodzice kiedyś pokażą Dzieciom, gdzie to było. Tam Janusz wyciągnął ją na brzeg. Gdy wdrapał się na pagórek, rozpętała się ulewa - lało niesamowicie, choć nie grzmiało. Ponieważ nie wiadomo było kiedy się to skończy, ściął czubki i gałęzie kilku niezbyt wysokich, stojących w sąsiedztwie drzew, na których umieścił do góry dnem łódeczkę. Kiedy dla osuszenia się, przysiadł pod nią utrudzony pracą, wydawało mu się, że puszcza przemawia do niego zachęcając do pozostania, że obiecuje mu drzewa na domostwa oraz zwierzynę. Tak więc Janusz zadomowił się tutaj mieszkając w chacie krytej jego nieodłączną łódką. Poznawał okolicę. Kilka lat później poślubił piękną dziewczynę z osady o nazwie Widzew. Wybudował kolejne chaty dla swoich dzieci, a później wnucząt. Przybyli też inni mieszkańcy, ludzie szukający dobrego do osiedlenia się miejsca i miłych sąsiadów. Janusza uczynili sołtysem, a osadzie nadali nazwę Łódź - na pamiątkę łódki, nieodłącznej towarzyszki założyciela wsi. Jeden z królów Polski nadał jej prawa miejskie, to znaczy miastem ją mianował. Z herbem, czyli znakiem, nie było kłopotu – jest nim do dziś łódka – łódź.
Ponieważ karczowana puszcza odsłaniała małe jeziorka i pagórki – warunki świetnie nadające się do zabiegu bielenia tkanych dawniej w domach przez kobiety płócien (tkanin), przybywało mieszkańców. Później zachęcały ich jeszcze inne korzyści i miasto się rozrastało i rozwijało, rosło, rosło i … rośnie także dziś, choć należy do największych miast w Polsce.
4. Rozmowa nt. legendy – przykładowe pytania:
- Jak miał na imię bohater legendy?
- Czym podróżował? Przez co?
- Gdzie się zatrzymał i osiadł?
-Dlaczego?
- W czym mieszkał?
-Skąd się wzięli tu inni ludzie?
-Kim uczynili Janusza?
-Kiedy Łódź stała się miastem?
5. Rozmowa o różnych ciekawych miejscach Łodzi przy pocztówkach bądź wyciętych obrazkach .Naklejanie ich na papier i podpisu:” Łódź”.
6. Oglądanie aktualnego herbu Łodzi. [HERB]
7. Malowanie z wykorzystaniem inwencji Rodzica.
Praca może być wykonana w technice wydzieranki na wydruku kolorowanki herbu [KOLOROWANKA] :)
i przy dźwiękach Prząśniczki: [LINK] albo [LINK]
Miłej zabawy! I Poprosimy o przysłanie Waszych prac!