Zadania 6.05
Znowu serdecznie witamy Wszystkich!
Potrzebne:
- Wycięte napisy Zakopane, Kraków, Warszawa, Toruń, Gdańsk, Bałtyk;
- 4 góry, 5 sylwet górali, wawelskie wzgórze z zarysem zamku, Pałac Kultury i Nauki, Zamek Królewski w Warszawie (wystarczy wpisać tytuły wzgórza, budowli ze słowem „kolorowanka”), mogą być na talerzyku 3 - 4 pachnące pierniki, morze ([LINK])
Wszystkie te elementy mogą znajdować się na rysunkach zatytułowanych (opatrzonych) nazwami miast. Zostałabym tylko przy podwójnej postaci pierników – niech zostaną też naturalne, choćby ukryte (zwłaszcza jeśli Dziecko lubi). Pozwolą zrobić miłe i bogate badanie sensoryczne; będą nagrodą.
1.Rytmika – jak co dzień (źródło: YouTube): [LINK]
2. Prośba o uważne wysłuchanie piosenki „Jesteśmy Polką i Polakiem”(źródło: YouTube): [LINK]
(z boku tekstu chwyty dla gitarzystów):
REF.: Jesteśmy Polką i Polakiem, GDAD
dziewczynką fajną i chłopakiem, GDAD
kochamy Polskę z całych sił, GDA
chcemy, byś również kochał ją i ty, i ty. DAD
1.Ciuchcia na dworcu czeka, eDeD
dziś wszystkie dzieci pojadą nią, by poznać kraj. DeD
Ciuchcia pomknie daleko, eDeD
i wiele przygód na pewno w drodze spotka nas. DeD
REF.:Jesteśmy...
2.Pierwsze jest Zakopane,
miejsce wspaniałe, gdzie góry i górale są.
Kraków to miasto stare,
w nim piękny Wawel, obok Wawelu mieszka smok.
REF.:Jesteśmy...
3.Teraz, to już Warszawa,
to ważna sprawa, bo tu stolica Polski jest.
Wisła, Pałac Kultury,
Królewski zamek i wiele innych pięknych miejsc.
REF.:Jesteśmy...
4.Toruń z daleka pachnie,
bo słodki zapach pierników kusi mocno nas.
Podróż skończymy w Gdańsku,
stąd szarym morzem można wyruszyć dalej w świat.
REF.:Jesteśmy... (x3)
3.Omówienie:
- Jak zaczyna się ?
- Czy są jakieś powtarzające się słowa? (Jakie? Niech D powtórzy)
Powtarzająca się część piosenki to refren. Ta piosenka zaczyna się od refrenu. Te części piosenki, które są pomiędzy refrenem o różnym tekście to zwrotki. Spróbujcie policzyć, ile ich jest. (ponowne słuchanie piosenki).
- Ile ma zwrotek?
- Czego dowiadujemy się z 1.zwrotki?
Wysłuchanie czytanego tekstu i powtórzenie. Śpiew z odtwarzanym fragmentem.
- Gdzie dojeżdżamy w 2. zwrotce? Jeśli D nie pamięta – odtwarzamy, ponawiamy pytanie; po wypowiedzeniu się D, pytamy, czego dowiadujemy się o tych miejscach z piosenki.
Ruszamy do naszego umownego Zakopanego, oparzonego napisem; wycięte 4 góry, 5 górali - przeliczmy, porównujemy liczebność gór i górami ustawiając w pary – czego jest więcej?; sumujemy wszystkie wycięte (narysowane) elementy, powtarzamy słowa 1.części 2 zwrotki.
Podchodzimy do wyciętego wawelskiego wzgórza z zarysem zamku(który od niego wziął swą nazwę) oraz smokiem – porównanie ilości wzgórz z zamkiem, jako 1 elementu, choć złożonego i smoka; podanie sumy wyciętych (wskazanych ) elementów, powtarzamy słowa 2.części zwrotki.
Postępujemy analogicznie z każdą zwrotką dla; ilustracji 3. niebieski pas kartonu/ bibuły z napisem Wisła, Pałac Kultury.
4. Na koniec próba powtórzenia całego tekstu i śpiew całej piosenki z wykorzystaniem ekspozycji i ruchowej pomysłowości (ilustracja ruchowa piosenki).
5. Karta pracy s.43 – czytanie tekstu z osobą dorosłą, zastanowienie się nad miejscem, które chciałoby Dziecko odwiedzić, rysowanie meandra po śladach.
6. A teraz polecenie zamknięcia oczy i badanie pierników z opisywaniem spostrzeżeń – również w czasie konsumowania - smacznego!
7. Pochwała za piękną pracę i … propozycja bezpiecznego spaceru.
Na popołudnie:
Zabawa typu „Siała baba mak” z rymowanką:
Świetnie się bawimy
Rzekę wnet zrobimy,
Nazwy nakleimy,
miast, które lubimy
Zabawa z mapką: wyklejanie rzeki Wisły bibułowym niebieskim sznureczkiem po narysowanym śladzie. Umieszczanie napisów poznanych miast. Porównywanie konturowej mapy Polski z fizyczną (legenda,oznaczanie kolorystyczne, wyszukiwanie poznanych miejsc).Powtórzenie piosenki i wierszyka.
Zaproponowany niżej film może rozpoczynać (po rytmice) kolejny dzień,
Obejrzymy go, aby nam się utrwaliły atrakcje piosenkowej podróży i poszerzyła na ich temat wiedza: „Polska – wycieczka po Polsce cz.2” (źródło: YouTube): [LINK]