Zadania 27-30.04
Drodzy Rodzice!
Zamieszczamy propozycje zabaw i zajęć na kolejny tydzień pobytu w domu (27.04-01.05.2020).
Z okazji Światowego Dnia Książki, który przypadał dnia 23 kwietnia, w tym tygodniu będziemy omawiać temat związany z książkami. Dzieci będą wykonywać zakładki do książki lub/i tworzyć własne mini książeczki. Prosimy o zrobienie 1-3 zdjęć z pracami dzieci do nas.
Miłej zabawy : )
W razie pytań lub jakichkolwiek wątpliwości prosimy pisać na adresy mailowe:
Sylwia J.: s.jarosz@pm75.elodz.edu.pl
Krystyna I: k.ihenacho@pm75.elodz.edu.pl
1. ”Wirtualna wycieczka do biblioteki” - zapoznanie z miejscem, gdzie można wypożyczać książki, panią bibliotekarką oraz zasadami zachowywania się w bibliotece. Rozmowa z dzieckiem po obejrzeniu i wysłuchaniu filmów.
W tym celu oglądamy film edukacyjny (Źródło: YouTube): [LINK]
oraz bajkę audio „Wycieczka do biblioteki miejskiej” (Źródło: YouTube): [LINK]
oraz bajkę Świnka Peppa „Biblioteka” (Źródło: YouTube): [LINK]
2. Oglądanie książek z małą ilością tekstu, o sztywnych okładkach i kartkach, z dużymi, barwnymi, pogodnymi i realistycznymi ilustracjami. Przybliżenie dzieciom zasad korzystania z książek na podstawie filmu edukacyjnego (Źródło: YouTube): [LINK]
3. Słuchanie opowiadania H. Świdzińskiej „Wędrówka słonia”-rozmowa z dziećmi, zwrócenie uwagi na szanowanie książek oraz odkładanie ich na ustalone miejsce.
Marysia nie była porządna. Nie dbała o swoje książki. Jaj książka o słoniu Trąbalskim miała wszystkie kartki powyrywane. Jednego dnia Marysia położyła otwartą książkę na oknie. Wtem przyleciał wiatr. A wiatr, jak to wiatr - dmuchnął z całej siły i słoń na pierwszej kartce sfrunął na podwórko. Zaraz go tam odwiedził prosiaczek.- O jest ktoś, kto ma ryjek dłuższy od mojego - chrząknęło prosiątko. Powąchało słonia, wdepnęło na niego kopytkami i pobiegło dalej. Na kurtce słonia został brudny ślad. A już wiatr sobie o słoniu przypomniał i pognał go dalej do kurnika, nad kałużą. Kaczki nawet nie spojrzały na biedaka w poplamionej kurtce. Strząsnęły właśnie wodę z piór. - Ach, jaki brudny deszcz pada - westchnął słoń Trąbalskim i chciał rozłożyć parasol. Ale nie zdążył. Już leciał dalej, już wpadł między kury, które aż podskoczyły ze strachu. A wiatr zapędził go aż do ogródka i uciekł. Zmęczony słoń oparł się o deski płotu. Tam znalazła go Marysia. Ucieszyła się. - A jesteś tutaj!- I słoń powrócił do książki. Popryskany wodą, z brudną plamą, którą zostawił na kurtce prosiaczek.- To wszystko przez ten wiatr!... - mówi Marysia. Ale czy naprawdę tylko wiatr zawinił?
Rozmowa z dziećmi na temat opowiadania:
- Jak miała na imię dziewczynka występująca w opowiadaniu?
- Czy Marcysia dbała o swoje książki?
- Co się stało z książką o Słoniu Trąbalskim?
- Czy tylko wiatr był winien temu ,że książka się zniszczyła?
- Jak należy obchodzić się z książkami?
Zachęcanie dzieci do wypowiedzi całymi zdaniami.
4. Wyszukiwanie w książkach na obrazkach określonych przedmiotów, postaci, rzeczy - nazywanie ich przez dziecko. Zwrócenie uwagi na umiejętne odwracanie kartek.
5. „Warto czytać?”- próba odpowiedzi na pytanie po obejrzeniu bajki Rodzina Treflików (Źródło: YouTube): [LINK]
6. Słuchanie wiersza T. Kubiaka „Kup mi mamo, książeczkę”:
Kolorowe książeczki,
kolorowe bajeczki,
w kolorowych bajeczkach
Kolorowy jest świat.
Kup mi, mamo książeczkę,
przeczytajmy bajeczkę,
a w bajeczce tej – dziwy.
Każdy poznać je rad.
Ile jabłek w koszyku,
tyle w książce wierszyków.
A te wiersze jak świerszcze
grają przez całą noc.
Krótka rozmowa z dzieckiem. Zachęcanie dzieci do czytania książek.
7. Praca plastyczna pt. „Zakładka do książki”- wycięcie paska papieru, rysowanie mazakami/kredkami na powierzchni ograniczonej (pasek kartonu), wypełnianie powierzchni elementami dekoracyjnymi wg wyobraźni i fantazji dzieci, naklejanie gotowych elementów.
Można zrobić taką zakładkę z pomocą rodziców (Źródło: YouTube): [LINK]
8. Chętne dzieci mogą obejrzeć filmy edukacyjne „Jak powstaje książka?”:
Źródło: YouTube [LINK]
Źródło: YouTube [LINK]
9. Praca plastyczna nr 2 pt. „Tworzenie swojej książki” po obejrzeniu filmu edukacyjnego (Źródło: YouTube): [LINK]
10. „Moja ulubiona książka”- próba opowiadania o swojej książce, wyszukiwanie ilustracji w książkach na określony temat.
11. Zabawa ruchowo-muzyczna: „Rytmiczna rozgrzewka w poskokach” (Źródło: YouTube): [LINK]
12. Zabawy społeczno-użyteczne „Sprzątamy po sobie”- praktyczne wykonywanie czynności porządkowych, omówienie zasad sprzątania zabawek po skończonej zabawie, miejsca po zajęciach plastycznych oraz odkładania książek na wyznaczone miejsce.
13. Dla chętnych nauka piosenki „Wiosna” (Źródło: YouTube): [LINK]
Można śpiewać przy samych akompaniamencie (Źródło: YouTube): [LINK]
Przewidywane osiągnięcia dziecka w tym okresie, dziecko:
- pomaga w sprzątaniu zabawek, miejsca po zajęciach plastycznych
- formułuje samodzielnie zdania na podany temat
- wyraża w formie plastycznej przeżycia i wiedzę o świecie
- ogląda książki
- wypowiada się na temat obrazków
- wyszukuje na obrazkach określone przedmioty, postacie, rzeczy
- umiejętnie odwraca kartki
- odkłada książkę po obejrzeniu na swoje miejsce
- chętnie bierze udział w zabawach ruchowych