Zadania 14-17.04
Szanowni Rodzice i Kochane Dzieci!
Witamy Was po świętach. W tym tygodniu będziemy poznawać zawody.
Karty pracy 131-135
1. Swobodne rozmowy z rodzicami, dziadkami na określony temat: Gdzie pracują moi najbliżsi? Dzieci opowiadają jaki zawód wykonują rodzice. Opisują czynności związane z ich profesją, a także wyjaśniają, dlaczego zawód jest pożyteczny dla innych.
Oglądanie ilustracji przedstawiających różne zawody (dowolne obrazki z internetu, książek)
- jak się nazywa dany zawód?
- jakie czynności wykonują dane osoby? (np. śpiewa, sprzedaje, piecze, pilnuje porządku itp.)
- jaki zawód chciałbyś/chciałabyś wykonywać?
2. Słuchanie wierszy :
Krawcowa
Kłopot wielki bo pętelki
poplątały nici moje.
A tu jeszcze tyle pracy
nad dużym wykrojem.
Już nożyczki idą w ruch,
igła z nitką są gotowe,
moim lalkom dziś uszyję,
eleganckie stroje nowe.
Dentysta
Gdy się jakiś ząbek psuje,
on go ślicznie zaplombuje.
Odwiedzaj go bez asysty,
nigdy nie bój się dentysty.
Rób codziennie zębom mycie,
bo je masz na całe życie
Zegarmistrz
U zegarmistrza gra muzyka,
aż się zasłuchał cały dom,
bo sto zegarów naraz tyka
a jeden bije Bim-bam-bom
cyk,cyk,cyk,cyk,cyk,cyk.
U zegarmistrza dzwoni budzik
niech szybko wstaje ten, co śpi!
Zaraz kukułka się obudzi co nie kukała cztery dni
3. Zabawy pantomimiczne - Zgadnij kim będę?
(Np. kierowanie ruchem- policjant, kopanie/grabienie- ogrodnik, robienie zdjęć- fotograf itp.)
4. Zagadki słowne - O kim mówię?
Np. Ta osoba w swojej pracy używa mikrofonu i występuje na scenie; ta osoba pracuje z dziećmi i pisze kredą na tablicy, itp.
Zagadki można zadawać na zmianę: dorosły- dziecko
5. Ćwiczenia z sylabami
- dzielimy nazwy na sylaby
- liczymy sylaby
- szukamy pierwszej sylaby (np. ...-karz, ...-licjant)
- szukamy ostatniej sylaby (np. stra-...., zegar-...)
- układamy sylabowy wzór słowa i odgadujemy, która ilustracja pasuje (zaczynamy od 2-3 zawodów, o różnej ilości sylab, np. kucharz, policjant, nauczyciel)
6. Zabawa w architekta - budowa z klocków wymarzonych domów.
7. Zabawa w krawcową/krawca z centymetrem - Eksperymenty z długością.
8. Zabawa słuchowa- Gdzie jest budzik?
Poszukiwanie ukrytego budzika w różnych miejscach w domu. (Można użyć tradycyjnego zegarka, lub użyć "budzika" w telefonie, wtedy warto zacząć od głośnego dźwięku i stopniowo włączać go co raz ciszej).
9. Zabawa w Zegarmistrza
- układanie okrągłych liczmanów-trybów zegarka (papierowe kółka, guziki, plastikowe/metalowe nakrętki) wg wskazówek, np. duży-mały-duży-mały. Dzieci układają usłyszany rytm.
- liczenie trybów w "zegarkach", który ma więcej, który ma mniej.
10. Ćwiczenia językowe: Pan czy Pani?
Tworzenie odpowiednio żeńskich lub męskich odpowiedników do znanych dziecku zawodów. Można wykorzystać ilustracje, filmiki.
nauczyciel-....
lekarz-....
fryzjerka-....
policjantka-....
11. Praca plastyczna: Mój wymarzony zawód.
Pochwalcie się, kim chcielibyście zostać w przyszłości. Czekamy na zdjęcia
Zachęcamy do obejrzenia filmików w internecie (źródło: YouTube)
[LINK]
Zamieszczamy również dodatkowe karty pracy dla chętnych.
Karta pracy nr 1 [.pdf, 578.98 kB]
Karta pracy nr 2 [.pdf, 406.97 kB]
Karta pracy nr 3 [.pdf, 534.41 kB]
Karta pracy nr 4 [.pdf, 567.14 kB]
Karta pracy nr 5 [.pdf, 652.94 kB]