Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Zadania 14.05

Witamy Wszystkich i zapraszamy do korzystania z naszych propozycji działań w domu.

Dziś naszym tematem jest miód i ochrona pszczół.

1. Wysłuchanie wierszyka:

W naszym miasteczku
Pięknym Łowiczu
Stoi pasieka jak malowana.
Pszczoły pracują, nektar zbierają,
A znani pszczelarze go polecają.
Jeden jest z mniszka, drugi z rzepaku.
Z sadu i najpospolitszych kwiatów.
Pszczelarze o swoje pszczoły dbają,
Więc słodki miód one im dają.
Miód jest najlepszy, pyszny i zdrowy
I zalecany na wszystkie choroby
Więc niech się dzisiaj każdy dowie,
Że miód zadba o nasze zdrowie.

2. Rozmowa kierowana na podstawie wiersza i ilustracji "Skąd ta nazwa?"
- o jakich miodach (z jakich kwiatów) mówił wiersz?
- jaki jest miód? O co zadba?
- czym się różnią miody przedstawione na obrazku? [MIODY [.jpg, 44.54 kB]]
- jak myślisz, dlaczego mają różne kolory?

Wiecie już, że pszczoły zbierają nektar z różnych kwiatów - stąd różne rodzaje miodów (akacjowy, rzepakowy, lipowy, wrzosowy). Z kwiatów jakich roślin lub drzew powstaje?
Spójrzcie na zdjęcia. Czy poznajecie te rośliny/drzewa? Może rosną w okolicy waszych domów, może rosną w pobliskim parku? Pójdźcie na spacer i ich poszukajcie. [1 [.jpg, 52.39 kB], 2 [.jpg, 43.85 kB], 3 [.png, 757.10 kB], 4 [.jpg, 81.94 kB]]

Pszczoły zbierają również coś co się nazywa "spadź". Jest to sok z drzew liściastych lub iglastych, przetworzony przez inne owady. Stąd nazwa: miód spadziowy.

3. Dokończ zdanie
Z nektaru kwiatu lipy powstaje miód ............ (lipowy)
Z nektaru kwiatów rzepaku powstaje miód ............
Z nektaru kwiatu gryki powstaje miód ............
Z nektaru kwiatu wrzosu powstaje miód .........

4. Zabawa badawcza.
Podajemy dziecku łyżeczkę i szklankę, do szklanki nakładamy trochę miodu. Dziecko za pomocą zmysłu wzroku, smaku, węchu i dotyku określa jego kolor,
konsystencję, lepkość i smak. Następnie wlewamy do szklanki letnią wodę. Po wymieszaniu dziecko wyciąga wnioski: „miód jest rozpuszczalny w wodzie i powoduje, że woda staje się słodka, a po rozpuszczeniu jego smak staje się łagodniejszy."

5. Zabawa słuchowa "Liczymy dźwięki"
Szykujemy jeden duży plaster miodu (sześciokąt wycięty z żółtego lub pomarańczowego papieru/kartonu A4) oraz 10 klamerek do prania. Zadaniem dziecka jest policzyć wydawane przez rodzica dźwięki (np. klaśnięcia, stuknięcia o stół, o szklankę, itp.), zapamiętać i posadzić pszczoły-klamerki na plastrze miodu.

6. Słuchanie wierszyka:

Usiadła pszczoła zmartwiona,
Na kwiatek różowy,
Nektaru tu nie ma,
On jest plastikowy!
Załamana leci dalej.
Jest gdzieś ogród kwiatów żywych?!
Nie zrobi, przecież sztucznego miodu,
Potrafi robić, tylko prawdziwy!
Musi wykonać zadanie,
Znalazła kwiaty pachnące.
Szybko z żywych kwiatów,
Nektar pozbierała.
W domku zwanym ulem,
Gdzie mieszkanko miała,
Nektar na miód przerobiła,
I ludziom go dała.
Miodem serce można wzmocnić,
Gdyby pszczół zabrakło,
Byłby koniec świata!
Chrońmy pola, chrońmy łąki,
Wokół „chemii” dosyć!
Gdyby pszczoły mówić mogły,
Chciałyby nas o to prosić.

Pytania do wiersza:
- jakie zmartwienia miała pszczoła?
- co by się stało, gdyby zabrakło pszczół?
- jak możemy chronić pola i łąki?

7. Rozmowa kierowana "Co możemy zrobić, by ocalić pszczoły?"
Opowiadamy historyjkę:
"Codziennie na świecie ginie wiele pszczół. Dzieje się tak, ponieważ człowiek stosuje na łąkach i polach produkty, które im szkodzą. Coraz mniej dba się o to, by były miejsca, w których mogą dziko żyć. To samo dotyczy innych pożytecznych owadów, np. motyli i os. Zastanówmy się, co możemy zrobić, by chronić te małe stworzenia. Dzięki nim na polach rośnie nasze pożywienie, a na łąkach - piękne kwiaty."

Naprowadzamy dzieci na właściwe rozwiązanie problemu dodatkowymi pytaniami, np. "Czego potrzebują pszczoły?" (kwiatów i wody), "Gdzie możemy im stwarzać takie warunki?" (w ogródkach, na balkonach), "Jak należy je traktować?" (nie niszczyć miejsc, w których żyją, nie wypalać traw, budować domki dla dzikich pszczół)

8. Zadanie plastyczne dla chętnych (do wyboru):
> Stwórz krótki komiks pt.: "Tak chronimy pszczoły"
> Stwórz grę planszową: "Droga pszczoły do ula"

Czekamy na Wasze fantastyczne prace i pomysły.