Zadania 06-10. 04
Witam rodziców i dzieci.
W tym tygodniu będziemy mówić o Świętach Wielkanocnych.(Książka strona 60-61)
1. Posłuchajcie opowiadania Barbary Szelągowskiej "Wielkanocne pyszności".
W przedszkolu na każdym kroku widać był zbliżającą się Wielkanoc. W wazonach stały bazie, a obok koszyczki z jajkami. Słońce każdego kolejnego dnia coraz mocniej świeciło. Ada, podobnie jak inne dzieci z jej grupy, nie mogła doczekać się świąt. Pani opowiadała o tradycjach Wielkanocnych.
- A może zrobimy sobie mazurka? I jeszcze babkę i szynkę. Nie może też zabraknąć chleba i jajek.
- A jak my to wszystko sami zrobimy?- dopytywał Kamil - To naprawdę dużo pracy. Widziałem jak babcia piekła cisto.
Pani tajemniczo uśmiechnęła się do dzieci. Tak naprawdę zrobimy te wszystkie smakołyki, ale one nie będą nadawały się do jedzenia. Wykonamy je z masy solnej, potem wypieczemy i pomalujemy. A na na koniec zrobimy kącik Wielkanocny.
- Ale fajny pomysł -zawołał Kamil.
Ada zrobiła wielką babę wielkanocną, a Kamil-szyneczkę. Inne dzieci też starały się jak mogły. Po pomalowaniu i ułożeniu na stoliku, wszystkie "smakołyki" wyglądały jak prawdziwe, zwłaszcza baba z lukrem. Po południu do sali średniaków przyszły w odwiedziny starszaki.
- Ale macie tu pyszności! - oblizując się zauważył Maciek i wyciągnął rękę po babę. W ostatniej chwili przed jedzeniem powstrzymał go Olek.
- Dlaczego nie mogę się poczęstować? Trzeba jeść szybko, póki świeże, potem już nie będą takie dobre.
- Maciek, przyjrzyj się uważnie tym smakołykom. Przecież one są z masy solnej. Jeszce mógłbyś sobie przez nie połamać zęby. Najlepiej poczekaj na prawdziwy wielkanocny stół i prawdziwe pyszności.
Maciek pokiwał głową, ale i tak ukradkiem, kiedy nikt nie widział powąchał babkę. Skrzywił się zawiedziony i rad nierad postanowił jednak poczekać do Świąt.
2. Rozmowa na temat opowiadania. Można zadać pytania i zachęcić dzieci do wypowiadania się pełnymi zdaniami. Oto przykładowe pytania:
- Z czego dzieci wykonały wielkanocne pyszności?
- Dlaczego Olek powstrzymał Maćka przed skosztowaniem babki?
- O jakich tradycjach wielkanocnych była mowa w opowiadaniu?
- Jakie smakołyki z wielkanocnego stołu lubicie najbardziej?
3. Zabawa "skaczące kurczątka"- dzieci skaczą po pokoju powtarzając sylabę pi, pi, pi.
4. Karta pracy cz.2 nr 29
Dzieci oglądają obrazki, wymieniają nawy smakołyków, które znajdują się na stole, dzielą ich nazwy na sylaby, rysują po śladach rysunków babek wielkanocnych- mogą je pokolorować.
5. Praca plastyczna "przysmaki wielkanocne".
Będzie nam potrzebna masa solna, oto sposób jak ją zrobić: 1 szklanka mąki pszennej, 1/2 szklanki soli, woda. Wszystkie produkty zmieszać, zrobić ciasto jak na pierogi. Dzielimy tą masę na kilka porcji, dziecko lepi to co najbardziej lubi jeść w święta. Gotowe prace wypiekamy w piekarniku w temperaturze około 90° C przez około 30 minut, masę można też pozostawić do wyschnięcia potrwa to 2-3 dni. Po wyschnięciu prace malujemy farbami, mazakami.
Dla chętnych- kolorowanka [.png, 257.52 kB].