Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Ćwiczenia logopedyczne

Szanowni Rodzice,

Zamieszczamy propozycję ćwiczeń logopedycznych na tydzień 04-08.05. Zachęcamy do korzystania.

Temat: Spotkanie z samogłoskami

Cele:
- wdrażanie do wyrazistej wymowy samogłosek ustnych (A, O, U, E, I, Y)
- rozwijanie słuchu fonemowego
- zapoznanie z graficzną i dźwiękową formą samogłosek ustnych

1. Co to jest samogłoska?
Jest to głoska, której, w przeciwieństwie do spółgłosek, podczas wymawiania nie towarzyszą inne dźwięki. Sprawdzamy słuszność definicji na przykładzie kilku głosek, np. a, p, o, d.

2. Zabawa artykulacyjna- "Rodziny samogłosek" (najlepiej przeprowadzić ją przed lustrem)
Dziecko powtarza kolejno samogłoski wymawiane przez rodzica, zwracając uwagę na charakterystyczny dla nich układ ust. Dokonujemy podziału samogłosek na dwie rodziny: "zdziwioną", do której należą A, O, U oraz "uśmiechniętą", do której należą E, I, Y.

3. Obrazkowe samogłoski 
Pokazujemy obrazki z ilustracjami przypominającymi kształtem samogłoski:
A- dach domu, O- jajko, U- dołek wykopany w trawie, E- widelec, I- pień drzewa, Y- znak drogowy.
Ćwiczymy nazywanie i rozpoznawanie samogłosek. Można zacząć od jednej i stopniowo przechodzić do kolejnych.

4. Zabawa słuchowa- "Sprawne uszy"
Rodzic wymawia krótkie słowa zawierające najwięcej dwie samogłoski, np. ul, nos, las, oko, Ewa, Ala, noga, pole. Umawia się z dzieckiem, że gdy w wymawianym słowie usłyszy nazwę wybranej samogłoski, podnosi rękę/ klaszcze/ układa liczmany przy obrazku danej samogłoski.

5. Zabawa ortofoniczna- "Kołysanka"
Proponujemy dziecku zabawę w usypianie zabawek. Rodzic prosi dziecko, aby wybrało jedną zabawkę i postarało się ją uśpić według jego wskazówek.
- Lulamy zabawkę i śpiewamy samogłoskę "a" (aaaaa...)
- Maskotka płacze (eeeee...)
- Dziwimy się, że zabawka nie chce spać (ooooooo...)
- Ponownie usypiamy zabawkę i śpiewamy "a"
- Zabawka nadal płacze (yyyyyy...)
- Uspokajamy zabawkę, śpiewamy "a"
- W końcu zabawki zasypiają, uśmiechamy się i cicho wymawiamy głoskę "i" (iiii...)
Delikatnie odkładamy zabawkę na miejsce.

6. Zabawa słuchowa- "Paronimy"
Prezentujemy dziecku pary obrazków i prosimy, by wskazały ten, w którego nazwie znajduje się wymieniona samogłoska.

miska - maska (Gdzie jest "i"?)
but - bat (Gdzie jest "a"?)
piłka - półka (Gdzie jest "u/ó"?)
kasa - kosa (Gdzie jest "o"?)
loki - leki (Gdzie jest "e"?)
teczka - tyczka (Gdzie jest "y"?)

Zanim zaczniemy zabawę nazywamy wszystkie obrazki i wyjaśniamy trudne słowa.

Obrazki do ćwiczeń

R. Sprawka, J. Graban, Logopedyczne zabawy grupowe dla dzieci od 4 do 7 lat, Harmonia, Gdańsk 2015, s. 52-57

7. Karty pracy dla chętnych (źródło: www.superkid.pl)

Głoska/litera A

Głoska/litera U

Głoska/litera I

Pary

8. Ciekawe artykuły

>Jak nauczyć dziecko czytać? (źródło: mojedziecikreatywnie.pl) [LINK]

>Wybuchy złości u dzieci (źródło: psychoterapia.plus) [LINK]