Ćwiczenia logopedyczne
Szanowni Rodzice,
Zamieszczamy propozycję ćwiczeń logopedycznych na tydzień 04-08.05. Zachęcamy do korzystania.
Temat: Spotkanie z samogłoskami
Cele:
- wdrażanie do wyrazistej wymowy samogłosek ustnych (A, O, U, E, I, Y)
- rozwijanie słuchu fonemowego
- zapoznanie z graficzną i dźwiękową formą samogłosek ustnych
1. Co to jest samogłoska?
Jest to głoska, której, w przeciwieństwie do spółgłosek, podczas wymawiania nie towarzyszą inne dźwięki. Sprawdzamy słuszność definicji na przykładzie kilku głosek, np. a, p, o, d.
2. Zabawa artykulacyjna- "Rodziny samogłosek" (najlepiej przeprowadzić ją przed lustrem)
Dziecko powtarza kolejno samogłoski wymawiane przez rodzica, zwracając uwagę na charakterystyczny dla nich układ ust. Dokonujemy podziału samogłosek na dwie rodziny: "zdziwioną", do której należą A, O, U oraz "uśmiechniętą", do której należą E, I, Y.
3. Obrazkowe samogłoski
Pokazujemy obrazki z ilustracjami przypominającymi kształtem samogłoski:
A- dach domu, O- jajko, U- dołek wykopany w trawie, E- widelec, I- pień drzewa, Y- znak drogowy.
Ćwiczymy nazywanie i rozpoznawanie samogłosek. Można zacząć od jednej i stopniowo przechodzić do kolejnych.
4. Zabawa słuchowa- "Sprawne uszy"
Rodzic wymawia krótkie słowa zawierające najwięcej dwie samogłoski, np. ul, nos, las, oko, Ewa, Ala, noga, pole. Umawia się z dzieckiem, że gdy w wymawianym słowie usłyszy nazwę wybranej samogłoski, podnosi rękę/ klaszcze/ układa liczmany przy obrazku danej samogłoski.
5. Zabawa ortofoniczna- "Kołysanka"
Proponujemy dziecku zabawę w usypianie zabawek. Rodzic prosi dziecko, aby wybrało jedną zabawkę i postarało się ją uśpić według jego wskazówek.
- Lulamy zabawkę i śpiewamy samogłoskę "a" (aaaaa...)
- Maskotka płacze (eeeee...)
- Dziwimy się, że zabawka nie chce spać (ooooooo...)
- Ponownie usypiamy zabawkę i śpiewamy "a"
- Zabawka nadal płacze (yyyyyy...)
- Uspokajamy zabawkę, śpiewamy "a"
- W końcu zabawki zasypiają, uśmiechamy się i cicho wymawiamy głoskę "i" (iiii...)
Delikatnie odkładamy zabawkę na miejsce.
6. Zabawa słuchowa- "Paronimy"
Prezentujemy dziecku pary obrazków i prosimy, by wskazały ten, w którego nazwie znajduje się wymieniona samogłoska.
miska - maska (Gdzie jest "i"?)
but - bat (Gdzie jest "a"?)
piłka - półka (Gdzie jest "u/ó"?)
kasa - kosa (Gdzie jest "o"?)
loki - leki (Gdzie jest "e"?)
teczka - tyczka (Gdzie jest "y"?)
Zanim zaczniemy zabawę nazywamy wszystkie obrazki i wyjaśniamy trudne słowa.
Obrazki do ćwiczeń [.pdf, 674.57 kB]
R. Sprawka, J. Graban, Logopedyczne zabawy grupowe dla dzieci od 4 do 7 lat, Harmonia, Gdańsk 2015, s. 52-57
7. Karty pracy dla chętnych (źródło: www.superkid.pl)
Głoska/litera A [.pdf, 341.31 kB]
Głoska/litera U [.pdf, 333.43 kB]
Głoska/litera I [.pdf, 381.78 kB]
Pary [.pdf, 222.43 kB]
8. Ciekawe artykuły
>Jak nauczyć dziecko czytać? (źródło: mojedziecikreatywnie.pl) [LINK]
>Wybuchy złości u dzieci (źródło: psychoterapia.plus) [LINK]