Zadania 14-17.04 cz.3
Witamy w kolejny nasz wspólny dzień! Dzień dobry!
Czy mamy przygotowane rysunki krów i łaty do nakładania na nie? Nie powinny być zbyt duże. (Przydałaby się jeszcze kostka do gry, ale można i bez niej.)
Czekają wycięte zestawy do stworzenia konnego wózka, klej, kartki do naklejenia? Jeśli to wszystko mamy – zaczynamy!
1. Taniec „ Kaczuszki”
2. Przypomnienie nazw domów zwierząt z wykorzystaniem wiersza Fabiszewskiej:
W chlewiku mieszka świnka korytko stoi tam
a w budzie siedzi piesek; nie lubi, gdy jest sam
W kurniku kury gdaczą, nocą na grzędzie śpią,
a konie stoją w stajniach i głośno czasem rżą.
A krowy? Pewnie wiecie, obora to ich dom,
Gdy wrócą już z pastwiska, tu muczą piosnkę swą.
Podział nazw domów na sylaby z klaskaniem; przeliczanie, ile razy klasnęłam/klasnąłem?
3. Zabawa matematyczna "Łaciata krówka"
Po kolei rzucamy kostką (raz Mama, raz Dziecko) przeliczamy liczbę kropek, określamy, ile ich jest i tyle samo łatek układamy na krówce. Sprawdzamy sobie wzajemnie, czy wszystko się zgadza.
Jeśli nie mamy kostki, możemy umówić się, że bawimy się według poleceń:
- nałóż tyle samo łatek, co ja
- nałóż o np.2 więcej
- nałóż o 1 mniej
- policz, ile łatek jest na obu krówkach razem?
Poleceniami możemy urozmaicać wariant z kostką.
4. Przypomnienie Rozmowa: co wiemy o krowie?
5. Analiza dźwiękowa słowa krowa: rytmiczny podział na sylaby np. z klaskaniem, osoba dorosła wymienia pojedyncze dźwięki, tłumacząc, że te pojedyncze dźwięki w wypowiadanym wyrazie to głoski (nie wymagamy tego od dziecka)
6. Słuchanie wiersza Hanny Łochockiej: Czarna krowa (Wyjaśniamy, że jaskry to żółto kwitnące łąkowe kwiaty)
Czarna krowa w kropki bordo
gryzła trawę kręcąc mordą.
Kręcąc mordą i rogami
gryzła trawę wraz z jaskrami.
„Czarna krowo, nie kręć rogiem,
bo ja pieróg jem z twarogiem:
gdy tak srogo rogiem kręcisz,
gryźć pieroga nie mam chęci.”
„Jedz bez trwogi swe pierogi,
nie są groźne krowie rogi.
Jestem bardzo dobra krowa
rodem z miasta Żyrardowa.
Raz do roku w Żyrardowie
pieróg z grochem dają krowie.
Więc mi odkrój róg pieroga,
a o krowich nie myśl rogach.
Ja Ci również radość sprawię:
Jaskry, które rosną w trawie,
zręcznie ci pozrywam mordą
czarną mordą w kropki bordo.”
7. Czy to jest wiersz o prawdziwej krowie? – krótka rozmowa nt. bohaterki; zauważenie, że to wiersz – żart z powtarzającym się dźwiękiem, głoską - jaką?
W innym czasie - wykorzystanie tekstu – według woli i inwencji Odbiorców.
8. Ilustracja ruchowa piosenki „Dziadek fajną farmę miał”
9. Karta pracy s.36 – łączenie cieni z ich właścicielami, dorysowywanie piór w ogonie koguta
Polecenie 10 może być wykonane w innym czasie, aby nie zmęczyć Dziecka:
10. Wóz konny – obejrzenie zdjęć w Internecie i wykonanie pracy według pokazu osoby dorosłej.
Informujemy dziecko, że zanim pojazdy typu traktor czy samochody terenowe stały się powszechne, do transportu w gospodarstwie służył wóz konny, czyli taki, który był ciągnięty przez konia czy konie. Osoba kierująca końmi czyli powożąca to furman lub woźnica. Wszyscy znają na pewno charakterystyczne dla woźnicy słowa, które przytoczę w refrenie znanej piosenki:
Hej wio! Hejta wio!
Hejta stary, młody jary!
Hej wio! Hejta wio!
Hejta, wiśta, prrr!
Wykonany wóz, jeśli chcemy, możemy czymś załadować, coś na nim umieścić np. wycinając z kolorowego papieru, ale to nie jest konieczne.
Dobrej zabawy!