Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Zadania 06-10. 04 cz. 2

Szanowni Rodzice i Kochane Dzieci,

Dziś zamieszczamy kolejną część propozycji zadań i ćwiczeń związanych z Wielkanocą.

Przede wszystkim, zachęcamy Was, kochane dzieci, żebyście pomogły swoim rodzicom w świątecznych porządkach. Posprzątajcie swój pokój, tak samo pięknie jak sprzątacie naszą salę. Wiemy, że potraficie :)
Poukładajcie zabawki na półkach, w pudełkach. Jest to świetna okazja, żeby pobawić się chociażby w segregowanie i liczenie.

1. Oglądanie kart świątecznych- podczas porządków może uda się znaleźć kartki świąteczne. Zwróćcie uwagę na ilustaarcje, jakie elementy powtarzają się najczęściej? Co nam się kojarzy z Wielkanocą?

2. Rozmowa na temat zwyczajów Wielkanocnych na podstawie tekstu:

Wielkanoc tradycję posiada niemałą,
wiele z jej obyczajów do dzisiaj zostało.
Posłuchaj tylko synku, jak się na Wielkanoc
od wielu, wielu wieków przygotowywano.

Wielki Tydzień zaczyna Niedziela Palmowa.
Kiedyś się nazywała „kwietna” lub „wierzbowa”.
Świeże gałązki wierzby, bukszpanu z listkami
święcono po ozdobieniu mchami i kwiatkami.

Tuż przed Wielkanocą czas porządkowania.
Wymiatano zimę z każdego mieszkania.
Z nią zło i choroby z domu wyrzucano
i o czystej duszy także pamiętano.

Potem Wielka Sobota nadchodziła
i święconka w koszyku szykowana była.
Całe kosze jedzenia święcono
z jajkami, wędliną i szynką pieczoną.

Nie brakło w nich baranka, chrzanu, masła, chleba.
Dziś – w małym koszyczku święcone nieść trzeba.

A na Wielkanoc jajo na stole króluje,
życie i odrodzenie nam symbolizuje.
Do dziś ta tradycja pisanek została,
a sposób ozdabiania pomysłowość dała.
Są pisanki, kraszanki, drapanki,
koronkowe wzory, nawet oklejanki.
Chronią przed nieszczęściem, pomyślność przynoszą.
-Dobrze, że są kury, które jajka znoszą.

W wielkanocny poniedziałek stary zwyczaj karze
oblewać się wzajemnie wodą, wołać przy tym
"Śmigus! Dyngus!"
Dziś wystarczy, by zachować zwyczaj,
Buteleczka zwykłej wody lub odrobina
Perfum, ale kiedyś w lany poniedziałek
Zdarzały się i całe wiadra.
Ludzie śmiali się i bawili.

- Jak kiedyś nazywano Niedzielę Palmową?
- Co robimy tuż przed Wielkanocą?
- Co wkładamy do święconki?
- Czego symbolem jest jajko?
- Jak inaczej nazywamy pisanki?
- Co wołamy, kiedy oblewamy kogoś wodą?
- W jaki dzień jest "Śmingus-Dyngus"?

3. Oglądanie filmiku o symbolach Wielkanocnych- uzupełnienie tekstu z punktu 2. Po obejrzeniu, można zapytać dziecko, czego jeszcze się dowiedziało o Świętach.

Źródło: YouTube
[LINK]

4. Nauka wierszyka "Cukrowy baranek" E. Szelburg-Zarembiny

Cukrowy baranek
Ma złociste różki.
Pilnuje pisanek
na łące z rzeżuszki.
A gdy nikt nie patrzy,
chorągiewką buja
i cichutko meczy
święte „Alleluja”.

5. Ćwiczenie językowe
[LINK]
W zabawie z wierszykiem ćwiczymy: samogłoski, rozpoznawanie emocji oraz kolory.

6. Wielkanocne memory ze strony Logopestka.pl
[LINK]

W razie pytań, wątpliwości prosimy pisać na podane adresy mailowe:

Pani Ola- a.lewandowska@pm75.elodz.edu.pl
Pani Bożenka- b.seliwiorstow@pm75.elodz.edu.pl

Pozdrawiamy Was ciepło i tęsknimy za Wami!