Ćwiczenia logopedyczne
Zapraszamy do ćwiczeń!
1. Usprawnianie narządów mowy
"Pogodowy bal"
Pani Pogoda tańce urządziła,
mnóstwo gości zaprosiła.
(przy szeroko otwartych ustach końcem języka próbujemy policzyć zęby u góry i na dole)
Przybył wietrzyk na wezwanie,
zrobił wielkie zamieszanie.
(oddychamy: wdech nosem - wydech ustami, pięć razy)
Za wietrzykiem na bal wielki
przybyły radosne deszczu kropelki.
(mówimy: kap-kap, pięć razy)
Na głowy gości z góry kapały,
(wysuwamy język w kierunku nosa, pięć razy)
a przy tym szeroko się uśmiechały.
(wykonujemy na zmianę uśmiech - dziubek, pięć razy)
Kiedy mróz wkroczył na balową salę,
(wysuwamy język przez lekko zaciśnięte zęby, pięć razy)
kropelek na sali nie było już wcale.
(wahadełko - przy szeroko otwartych ustach dotykamy końcem języka raz lewego, raz prawego kącika ust na zmianę, pięć razy)
W kuleczki gradu się zmieniły
(wypychamy językiem policzki, raz prawy, raz lewy, pięć razy)
i w kółeczku zatańczyły.
(szeroko otwieramy usta i końcem języka oblizujemy wargi, pięć razy w lewą i pięć razy w prawą stronę)
Nadpłynęła wreszcie chmurka,
(nadymamy policzki, pięć razy)
z której lecą białe piórka.
Nie! To płatki śniegu duże
(wysuwamy na zmianę język wąski i szeroki, pięć razy)
tak tańcują pięknie w górze.
(malowanie sufitu - przesuwamy językiem po podniebieniu twardym do przodu i do tyłu)
Słońce w górze zaświeciło,
śnieżną chmurkę przegoniło.
Do wszystkich wysyła promienie
i przeprasza za spóźnienie.
Pogodowe tańce cały rok trwają
i tylko pory roku się zmieniają.
> Rozmawiamy z dzieckiem o treści wiersza (Kto zorganizował bal?, Kto przyszedł do Pani Pogody? Co robili goście? itp.), a także o zjawiskach atmosferycznych (Jakie znają zjawiska? Czy możemy przewidywać pogodę? Jaki wpływ ma temperatura na zmiany w pogodzie? itp.).
2. Zabawa artykulacyjno-oddechowa
Rozkładamy wycięte z papieru ilustracje słońca i chmur z narysowanymi symbolami (deszczu, śniegu, gradu) oraz promienie i kartoniki z kropelkami deszczu, kuleczkami gradu i płatkami śniegu [WZÓR]. Dajemy dziecku słomkę.
Słonku przypisujemy odgłos: uff-uff, kropelkom deszczu: kap-kap, kuleczkom gradu: pac-bęc, a płatkom śniegu: brr-brr.
Zadanie polega na tym, że rodzic wypowiada dźwięk, np. kap-kap, a dziecko powtarza, wskazuje ilustrację zjawiska pasującego do wypowiedzianego odgłosu (deszczowa chmurka) i za pomocą słomki umieszcza przy niej właściwy element (kartonik z kropelką deszczu).
Zabawa kończy się, gdy wszystkie kartoniki zostaną dopasowane.
Lubner-Piskorska A., Scenariusze zabaw logopedycznych w grupach dzieci od 4 do 7 lat, Harmonia, Gdańsk 2016, s. 11-12
3. Zabawa słuchowo-artykulacyjna
Rodzic układa zdanie na temat pogody. Zadaniem dziecka jest ułożyć tyle kropelek/ kuleczek/ śnieżynek/ promyków lub zwykłych klocków, ile jest słów w zdaniu. Zdania układamy na zmianę, raz rodzic, raz dziecko.
4. Zabawa rytmizująco-słuchowa
> Z kartoników z symbolami pogodowymi układamy rytm, np. kropelka-grad-śnieżynka, a dziecko kontynuuje podany rytm za pomocą obrazków.
> Ułożony rytm dziecko "odczytuje" za pomocą wcześniej ustalonych dźwięków, np. kropelka- uderzenie klocków o siebie, śnieżynka- brzęczenie kluczy, grad- stuknięcie drewnianą łyżką o metalową pokrywkę.
5. Ćwiczenie oddechowo-fonacyjne (Kiepiela-Koperek A., Głoska, sylaba, słowo. Scenariusze grupowych zajęć logopedycznych dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, Harmonia, Gdańsk 2017, s. 15)
Z ręką na szyi wymawiamy głoskę "A". Pytamy dziecko, czy czuje motorek podczas mówienia. Pytamy jak układają się język i usta podczas mówienia "A"?
- głoska "A" płynie (wymawiamy ją legato- płynnie, bez przerwy)
- głoska "A" ma czkawkę (wymawiamy ją staccato- każdy dźwięk oddzielnie, ze skracaniem wartości)
- głoska "A" się wspina (płynnie przechodzimy z dźwięku niskiego do wysokiego)
- głoska "A" schodzi (płynnie przechodzimy z dźwięku wysokiego do niskiego)
Kiedy możemy coś powiedzieć, wymawiając tylko głoskę "a"? Np.
- gdy boimy się myszy (tupiemy i krzyczymy "aaaaaa")
- gdy jesteśmy zdziwieni (robimy zdziwioną minę i mówimy: "aaaa")
- gdy dziecko płacze (robimy smutną minę i udajemy płacz: "aa, aa, aa")
- gdy mama tuli dzidziusia (udajemy, że w ramionach tulimy dziecko, śpiewając mu do snu: "aaaaa, aaaa")
- gdy ziewamy (ziewamy)
6. Linki
Rakiety- ćwiczenia oddechowe (źródło: YouTube) [LINK]
Wzmacnianie mięśni posturalnych- (źródło: Wczesne Wspomaganie Rozwoju Łódź) [LINK]