Zadania od Pani Karoliny
Kochani, oto kilka propozycji zabaw, które możecie wykorzystać w tym tygodniu:
Dzieci młodsze
1. Ćwiczenie oddechowe i doskonalące pamięć słuchową - Zabawa "Dmuchawce".
Dziecko podczas spaceru mówi tekst rymowanki "Chodzi Zosia po łące, zrywa kwiatki pachnące, chodzi Zosia po trawce zrywa piękne dmuchawce" i na słowo dmuchawce dziecko zrywa dmuchawiec i dmucha na niego.
2. Ćwiczenie systemu percepcji wzrokowej - Zabawa „Odczytywanie gestów."
Rodzic pokazuje szereg gestów np. czytanie, mieszanie, pisanie, spanie dotyczących różnych czynności, a zadaniem dziecka jest je rozpoznać. Następnie dziecko wymienia (może pokazać) zapamiętane po kolei czynności.
3. Ćwiczenie poczucie położenia w przestrzeni - Zabawa "Ciuciubabka."
Dziecko ma zawiązane oczy. Rodzic i np. rodzeństwo rozbiegają się po pokoju. Zadaniem dziecka jest złapanie kogoś i rozpoznanie go po dotyku kto to jest. Złapana osoba jest ciuciubabką.
4. Ćwiczenie manuale i percepcji wzrokowej - Zabawa "Lustro".
Każdy ma swoją kartkę. Rodzic zaczyna zabawę rysując na swojej kartce jakiś jeden element np. słońce. Zadaniem dziecka jest narysować tak samo i w tym samym miejscu słońce co rodzic. Potem znów rodzic coś dorysowuje np. chmurę itd. Mają powstać dwa identyczne obrazki.
5. Ćwiczenie wyciszające.
Powtórz poznaną wcześniej rymowankę głośno, ciszej, szeptem.
Dzieci starsze
1. Ćwiczenie artykulacyjne - Zabawa "Brim bram bryczki bram" (źródło: YouTube): [LINK]
2. Doskonalenie orientacji we własnym schemacie ciała i osób stojących naprzeciw - Zabawa ruchowa „Kapryśny kolega".
Dziecko z rodzicem siedzą zwróceni do siebie twarzami. Rodzic oznajmia, że zadaniem dziecka jest wykonać ruch przeciwny do tego jaki on robi np. jak rodzic siedzi, to dziecko wstaje. Jak rodzic tańczy to dziecko stoi itd.
3. Ćwiczenie percepcji słuchowej - Zabawa "Jaki to wyraz?"
Rodzic głoskuje łatwe wyrazy np. d - o -m, a zadaniem dziecka jest powiedzieć jaki to wyraz.
4. Ćwiczenie percepcji wzrokowej i koncentracji uwagi - Zabawa "Znajdź taką samą sylabę" [LINK]
5. Doskonalenie grafomotoryki.
Dziecko pisze swoje imię na kartce literami pisanymi, a potem ozdabia w dowolny sposób np. ozdabia litery wydzieranką z kolorowego papieru lub kulkami z bibuły itd.
6. Ćwiczenie relaksacyjno - oddechowe.
Dziecko podczas spaceru mówi tekst rymowanki najpierw głośno, potem ciszej i szeptem "Zosia chodzi po łące, zrywa kwiatki pachnące. Zosia chodzi po trawie zrywa piękne dmuchawce". Na słowo "dmuchawce" dziecko zrywa dmuchawca i dmucha na niego.
Pozdrawiam.
Karolina Pawłowska