Zadania 5.05
Witam wszystkich serdecznie!
Zaprosimy dziś na zajęcia pluszaka. Niech poczeka na swoją rolę w pobliżu miejsca, na którym za chwilę Dzieci siądą. Przydał by się gimnastyczny woreczek lub coś zastępczego, a także coś do sporządzenia trzech współśrodkowych kół (punkt 6). Niezbędniki do prac plastycznych - punkt 9.
1. Na rozgrzewkę rytmika z przypomnieniem pojęcia dźwięki wysokie i niskie (źródło: YouTube) [LINK];
2. Film pt: „Polska – moja ojczyzna cz.1” wzbogacający naszą wiedzę oraz przypominający i utrwalający znajomość symboli narodowych; pada tu nielogiczne określenie, że słowa Mazurka Dąbrowskiego zostały dołączone do nieznanej melodii – do melodii nieznanego autora (źródło: YouTube): [LINK]
3. Zabawa bieżna „Orły”:
Bieg przy dźwiękach muzyki w jedną stronę. Naśladowanie lotu orła. Na przerwę w muzyce D zatrzymuje się, wyciąga wyprostowane ręce w bok, odwraca głowę w tę samą stronę co orzeł na godle – w prawą stronę (można na lewej ręce, mówiąc, że to lewa ręka narysować kropeczkę czy nałożyć gumkę recepturkę albo wskazać kierunek, stając tyłem do D).
4. Karta pracy s.45 – uzupełnianie elementów godła; kolorowanie koron według polecenia z wykazaniem się umiejętnością przeliczania.
5. Zabawa ruchowa „Wysoko – nisko”. Improwizacja taneczna z pluszaczkiem w roli partnera. Na przerwę w muzyce, zgodnie z poleceniem wydanym przez R, D pokazuje swojemu partnerowi, co znajduje się wysoko (wspina się na palce, wyciągając rękę z maskotką w górę) lub nisko (wykonuje przysiad i pokazuje np. wzory na dywanie)
6. Wyjaśnienia:
- Co to znaczy, że jesteś Polakiem?
Każdy z nas, jeśli urodził się w Polsce i mówi po polsku, i jego rodzice są /byli Polakami, i rodzice rodziców też, ten jest Polakiem.
- Znaczenie słów „niziny” i „góry” z wykorzystaniem zdjęć.
Niziny to takie ukształtowanie krajobrazu, że gdy rozglądamy się, o ile widoku nie przesłaniają drzewa, domy czy jakieś inne konstrukcje wzniesione przez człowieka, nasz wzrok nie napotyka większych wypiętrzeń ziemi; widzieć możemy bez przeszkód bardzo daleko, zanim dostrzeżemy horyzont - pozorne zetknięcie się z niebem ziemią - jak na zdjęciach (źródło: pl.wikipedia.org): [LINK]; [LINK]
lub filmie (z krówkami w roli głównej; źródło: YouTube): [LINK]
- Co to są góry - niech Dzieci spróbują powiedzieć same; [LINK] dla wykorzystania zdjęcia Giewontu i zachęcenia do pokazania pasm polskich gór według własnego wyboru; można wrócić, jeśli się chce do już obejrzanego filmu.
Polska ma bardzo różnorodne, bogate, ciekawe, piękne ukształtowanie powierzchni. Słowa niziny i góry właśnie to wyrażają. Posłuchajcie, o czym w ogóle jest wiersz:
Kocham moją ojczyznę,
bo jestem Polakiem.
Kocham Orła Białego,
bo jest Polski znakiem.
Kocham barwy ojczyste:
te biało-czerwone.
Kocham góry i niziny,
każdą Polski stronę.
- O czym jest wiersz?
- O kochaniu czego?
- Dlaczego mówiąca osoba kocha Orła Białego, barwy ojczyste te biało – czerwone, kocha góry i niziny, każdą polską stronę? / bo jest Polakiem/
- Jak nazywa się nasza ojczyzna?
Spróbujcie ukochać Waszą pluszowa zabawkę tak, jak kochacie Ojczyznę.
Kilkukrotne powtórzenie wierszyka, aż do zapamiętania i powiedzenia cichutko pluszaczkowi - raz do jednego raz do drugiego uszka. / w trakcie nauki przerywnikiem poniższa zabawa/
7. Wyznaczenie na podłodze za pomocą dostępnych środków 3 kół współśrodkowych z oznaczeniem (w kolorach) pomarańczowym (może być żółte), zielonym, niebieskim. Oznaczają one umownie miejsca w Polsce: góry, niziny, obszary nadmorskie. Rodzic trzyma w ręce woreczek. Dziecko- orzeł lata. Na „stop” zatrzymuje się i mówi na jaki obszar chciałby polecieć (pełnym zdaniem, np. chcę polecieć nad morze); chwyta rzucony przez R woreczek, rzuca w wymarzony obszar – jeśli trafił, mówi: chciałem polecieć nad morze i jestem nad morzem; jeśli nie trafił: chciałem polecieć nad morze, a jestem w górach.
8. Prace plastyczne:
Jabłoń.
W naszej pięknej Polsce mamy właśnie piękną wiosnę. Przyroda jest bardzo inspirująca do wszelkich działań plastycznych. Jeszcze kwitną jabłonie, których kwiaty w pączkach mają różową barwę. Kolor ten może powstać ze zmieszania bieli z odrobinką czerwieni - naszych narodowych barw. Zaproponowałabym bezpieczny spacer dla przyjrzenia się rozkwitłym jabłoniom i przedstawienia ich w malarskiej pracy- z wykorzystaniem np. błękitnego kartonika jako tła, a palców i ewentualnie patyczków do uszu jako pędzelków. Czarny czy ciemnoszary pień namalowałabym podwójną, potrójną grubością śladu kciuka jako 1., jakieś 2-3 cm nad brzegiem dołu kartki tak na 5 -7 cm długi. Po wyschnięciu wyznaczyłabym rysunkiem koła obszar korony drzewa. Palcami nanosiła w jego wnętrze i na kontur kropeczki – kwiateczki, pozostawiając trochę wolnej przestrzeni pomiędzy nimi dla wypełnienia po ich wyschnięciu liśćmi - śladami patyczków (ale też mogą być palce) w dwu odcieniach zieleni. Przestrzeń z lewej i prawej strony pnia na pewnej jego wysokości pociągnęłabym zielenią aż do samego dołu, a gdzieniegdzie na to trawiaste tło rozsypałabym spadające kropki– kwiatki .
Proszę spróbować.
Na inny czas
Gałązka bzu.
Potrzebne kuleczki zrobione z pociętej bibuły (wielkość może być różna; można zamiast bibuły pokuleczkować papier toaletowy, serwetki, chusteczki higieniczne; mogą być w 1 lub kilku „bzowych” kolorach; trzeba ich zrobić mniej więcej dużą garść ), kolorowy kartonik jako tło, papier kolorowy – zielony, czarny /beżowy , klej, nożyczki, ołówek/ kredki.
Przynosimy z ogrodu dorodną gałązkę bzu. Delikatnie odrysowujemy w centrum kartonu kontur kiści kwiatów (przypomnienie słowa „kontur”; gałązka do wazonu). Wycinamy zielony „ogonek” do kiści i czarną bądź beżową gałązkę którą ją połączymy (przyklejamy) oraz serduszkowate liście (1 -3; najpierw je rysujemy); po wycięciu, czekają ().Smarujemy kontur i jego wnętrze klejem. Wysypujemy na to bibułowe kuleczki. Przyciskamy, żeby się dobrze przykleiły. Dołączmy listki ( można je rozpołowić)przymierzając, aby było ładnie. Przyklejamy.
Pochwalcie się jak wam poszło!
Dobrej zabawy!
Na kolejny dzień potrzebna mapka konturowa (może być ta wcześniej używana) z delikatnym zaznaczeniem Wisły; pasek niebieskiej bibuły nie krótszy niż wyrysowana rzeka; fizyczna mapa Polski (można włączyć korzystając z Internetu) napisy „Zakopane”, „Kraków”, „Warszawa”, „Toruń”, „Bałtyk”. Będą też potrzebne wycięte liczmany (elementy do liczenia) ale o tym później.