Zadania 30.03 - 03.04. Cz.2
Wokół wiosny i bocianów
Szanowni Państwo!
W związku z wiadomą sytuacją oraz wytycznymi MEN będę usiłowała skontaktować się z Państwem, by poznać opinie nt. możliwości i form dalszej zdalnej współpracy, w tym w sprawie ewentualnego odebrania z placówki w określonym czasie książek zawierających ilustracje do tekstów oraz karty pracy do wykorzystania w domu, jeśli Państwo wyrażą takie życzenie. Rozporządzenie MEN nie nakłada na Państwa obowiązku prowadzenia regularnych zajęć dydaktyczno – wychowawczych, zawiera jednak sugestie, z którymi warto się zapoznać i skorzystać. Nie wątpię, iż wiele z nich jest zbieżnych z Państwa pomysłami. Polecam.
Na tejże stronie przedszkolnej grupy II będę, a od 01 IV br. będziemy się starały z koleżanką Elą Lewandowską prezentować Państwu propozycje do wykorzystania w kontaktach z Dziećmi w domu. Zapraszam.
W tym tygodniu realizujemy temat: Wiosenne powroty. Na stronie htt://WWW.mac.pl/publikacje znajdziecie Państwo nasz e-podręcznik: Nowe przygody Olka i Ady i karty pracy do pobrania w PDF-ie lub/i do obejrzenia w e-książce (e – podręcznik, e - karty pracy cz.2, 4 - latek). Proponowałabym, o ile to możliwe, póki zakupione przez Państwa podręczniki i karty pracy pozostają w przedszkolu, by bądź drukować, bądź wykorzystywać dotykowo, bądź inspirować się tym, co zawierają do tworzenia kart pracy własnego pomysłu. Ponieważ pozostawiliśmy zamieszczone „na naszych” książkowych kartach pracy domy zwierząt mieszkających w polu, lesie, na łące i trochę mało liczyliśmy, proponuję do tego wrócić, przypatrując się i nazywając, co trzeba na s.53 e- książki, s.17 karta pracy, by przejść w następujący tok aktywności:
1. Przeliczenie według polecenia zwierząt na karcie pracy s.18 oraz pokazanie palcem toru lotu sowy, a później, narysowanie go na wydruku. (Podkreślamy, że są to zwierzęta mieszkające w Polsce).Uświadamiamy, że innym ptakiem żyjącym w Polsce niezależnie od pory roku jest wróbel.
2. Naśladowanie: odgłosów wróbla, sowy (ćwiczenie aparatu głosowego), skoków zajęczych, galopu sarenek i spokojnego, ostrożnego poruszania się po terenie prowadzącego do zajęcia miejsca pozwalającego na wygodne siedzenie i uważne słuchanie;
3. Otworzenie e-podręcznika na s.58, przyjrzenie się ilustracji z sakramentalnym pytaniem, jeśli chcemy, by Dziecko opowiedziało treść obrazka „Co dzieje się na obrazku?” (pomagamy nazwać odpoczywające, może w Afryce, gdzie jest zawsze ciepło, o czymś rozmawiające ptaki : bocian, jaskółka, skowronek, czajka, która coś przyniosła – może tradycyjny, pisany na kartce papieru list?); spojrzenie na s.59 i analogicznie.
4. Wysłuchanie treści opowiadania Barbary Szelągowskiej "O czym mówią ptaki"
W dalekiej Afryce spotkała się na naradzie trójka przyjaciół. Pierwszy odezwał się skowronek.
– Kochani! Pewnie już niedługo zacznie się w Polsce wiosna. A kto ma ją witać swoim śpiewem, jeśli nie ja? Mówię wam, czas wracać. Nie ma na co czekać. Szkoda każdego dnia!
– A ty jak zwykle – odezwał się bocian. – Tylko praca ci w głowie… Może masz rację, przyjacielu, ale gdy sobie pomyślę, ile tam będę miał roboty… Najpierw gniazdo muszę wyremontować, potem wysiadywać jajka, a jeszcze później wykarmić pisklęta, nauczyć je latać… Poczekajmy parę dni. Odpocznijmy. Nabierzmy sił… Rozejrzyj się i zobacz, jak tu przyjemnie. Co prawda trochę gorąco, ale pośpiech naprawdę nie jest wskazany.
– Masz rację, bocianie! – przytaknęła jaskółka. – Ciężka praca nas czeka. Nie jest łatwo wychować dzieci. Co innego taka kukułka – podrzuca innym jajka. Po prostu wstyd, jak można tak postępować… Leń z niej, tyle powiem! Ja na przykład zamierzam wychować swoje dzieci najlepiej jak potrafię, żeby stanowiły wzór do naśladowania! Nagle przyfrunęła pani czajka, niosąc coś w dziobie.
– Witajcie, przyjaciele. Ale się zmęczyłam. Zobaczcie, co znalazłam w swoim ogródku! List od wróbelka z Polski! Bocianie, może ty przeczytaj go na głos, bo ja już nie mam siły. Tak się śpieszyłam do was! Bocian wyprostował się na swoich długich czerwonych nogach i z wielką uwagą przeczytał list od początku do końca.
– Ojej! – zawołał zdenerwowany. – Czekają na nas! Nie ma czasu do stracenia! Musimy lecieć! Natychmiast! Gdzie moje walizki?
– Co tam walizki! Trzeba czym prędzej witać wiosnę! – zawołał skowronek.
– Co to będzie? Co to będzie? – Wiosna tuż-tuż, a my jeszcze w Afryce! – lamentowała przerażona jaskółka.
Ptaki bez zastanowienia spakowały cały dobytek i wyruszyły w daleką drogę do Polski. Nawet nie miały czasu się zastanowić, co je tam czeka.
5. Rozmowa o tekście:
- Gdzie spotkała się trójka przyjaciół?
- Kim byli ci przyjaciele, wymień ich.
- Kto rozpoczął rozmowę?
- Co na to powiedział bocian?
- Kto później się odezwał? Co powiedział?
- Kto i z czym nagle przyfrunął?
- O czym pisał do ptaków w Afryce wróbel?
- I co zrobiły pośpiesznie ptaki?
6. Niech dziecko spróbuje wymienić jeszcze raz, które ptaki wracają z ciepłych afrykańskich krajów do Polski?
7. Zabawa ruchowa: Ptasie loty – możemy razem z Dzieckiem uaktywnić całą Rodzinę do udawania skowronków, jaskółek, czajek, bocianów lecących odpoczywających (bociany mogą postać chwilę na 1 nodze – ćwiczenie równowagi) i posilających się ptaków (przysiad i stukanie palcem w podłogę); na zakończenie można podkreślić, że taki lot dla ptaka to naprawdę spory wysiłek, nie zabawa;
8. Jakie ptaki zostają z nami przez cały rok? (wróble, sowy, wrony itp.)
9. A jakie przylatują?
10. Spójrzmy przez okno, czy któregoś ze skrzydlatych przyjaciół czasami nie widać? Opowiadanie o dających się dostrzec ptakach i pogodzie.
Dziękujemy