Zadania 23-27.03 Cz.2
Kolejny temat: "Wiosenne ptaki"
Na początek zapraszamy do zapoznania dzieci z galerią ptaków oraz ich nazwami. Sprawdźcie, które nazwy są już utrwalone, a które są nowe.
1. Rozmowa swobodna:
- jak zbudowany jest ptak, gdzie jest jego: głowa, dziób, skrzydła, nogi, ogon (opcjonalnie: grzbiet, pierś, brzuch)?
- jakie mają kolory?
- które ptaki są do siebie podobne, co jest w nich podobnego?
- czym się różnią poszczególne ptaki (wielkość, długość nóg/dzioba, kolor)?
- który ptak podoba się najbardziej?
2. Zabawa matematyczna
Potrzebne będą liczmany (nakrętki, klocki, patyczki) 5 białych i 1 czarny.
Dzieci układają liczmany wg podanego opisu:
Na łąkę przyfrunęły bociany: 5 białych i 1 czarny. Stanęły w równym rzędzie, jeden obok drugiego. Jako trzeci stoi bocian czarny.
Pytania:
- ile jest białych bocianów?
- ile jest czarnych bocianów?
- ile jest wszystkich bocianów?
Tu, jeśli jest potrzeba, liczymy razem z dzieckiem.
Zmiana polecenia: Teraz policz bociany zaczynając od czarnego.
Zachęcajcie do liczenia z różnych stron.
Zabawa uczy sprawnego liczenia oraz dostrzegania, że wynik nie zależy od strony, od której zaczynamy liczenie.
W zależności od umiejętności dziecka liczbę bocianów można zwiększyć lub zmniejszyć. Pozycję czrnego bociana również można zmieniać, ćwicząc w ten sposób liczebniki porządkowe.
3. Ruch swobodny przy muzyce, np. "Wiosna" A. Vivaldiego , z rekwizytem (apaszka, papierowy wachlarzyk jako skrzydła)- naśladujemy lot ptaków
4. Zagadki z wykorzystaniem zdjęć
- o którym ptaku mówię (opisujemy wygląd ptaka, dziecko zgaduje)
- którego ptaka brakuje? (wyświetlamy 3-4 zdjęcia, dziecko zamyka oczy, jedno zdjęcie zakrywamy, dziecko odpowiada którego ptaka nie ma)
5. Inne pomysły
- dzielenie słów na sylaby
- liczenie sylab
- próby wysłuchiwania głoski początkowej i/lub końcowej
- kończenie słowa (nazwy ptaka): bo..., jas..., sko..., itd
- rozpoczynanie słowa: ...cian, ...kółka, ...wronek, itd
6. Wyjaśnianie zwrotu "Wybierać się jak sójka za morze"
Rozmowa kierowana o podróżach
- gdzie ostatnio byliśmy na wycieczce/na feriach/ na wakacjach
- jak szykowaliśmy się do wyjazdu
- co zobaczyliśmy, co zwiedziliśmy
Czytanie wiersza J. Brzechwy "Sójka"
Pytania:
- kto jest bohaterem wiersza
- co robi?
- co planuje?
- czy jej się to udało?
Prosimy o zapamiętanie nazw miejsc, w których była Sójka, czytamy wiersz jeszcze raz i pytamy co dziecko zapamiętało. W miarę możliwości proszę pokazać te miejsca na mapie
Wspólnie zastanówcie się, co oznacza, że Sójka 'wybiera się za morze", czy Sójce zależało na podróży i dlaczego.
Na koniec wyjaśnijcie zwrot "wybierać się jak sójka za morze" i spróbujcie podać przykłady takich sytuacji.
Pozdrawiamy i czekamy na zdjęcia prac plastycznych.
Ola Lewandowska
Bożena Seliwiorstow
Polecenie do karty pracy nr 2: Każdy bocian łapie jednego ślimaka. Otocz pary pętlami. Czy wystarczy ślimaków dla wszystkich bocianów?
Polecenie do karty pracy nr 3: Narysuj tyle żab, aby na każdym liściu było ich 6.
Polecenie do karty pracy nr 4: Połącz linią każdy element obrazka z miejscem, z którego pochodzi.
Polecenie do karty pracy nr 5: Narysuj w gniazdach jajka. W każdym gnieździe powinno ich być tyle, ile jest oczek na kostce.
Polecenie do karty pracy nr 6: Narysuj po śladzie jaskółkę bez odrywania ręki od kartki.
Polecenie do karty pracy nr 7: Połącz liniami obrazki przedstawiające pióra i ptaki, które je zgubiły.
Polecenie do karty pracy nr 8: Zaznacz krzyżykami takie same wzory z piór.