Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Zadania 23-27.03

W bieżącym tygodniu mieliśmy poznawać zwierzęta zamieszkujące pola i lasy. Ponieważ jednak wiosna puka do okien i drzwi, nie tylko kalendarzowa, warto połączyć oba zagadnienia, zwracając uwagę na pogodę – czy będzie coraz piękniejsza, czy będzie płatać nam figle w myśl przysłowia w marcu jak w garncu.

Przygotowując się do zajęcia, o ile to możliwe, poproszę o wydrukowanie zwierząt wraz z domkami według załącznika do punktu 3, oraz wycięcie poszczególnych prostokątów, zawierających mieszkania i mieszkańców. Nożyczki pozostawiamy na podorędziu, gdyż będą potrzebne do późniejszego rozdzielenia domków i gospodarzy, po zapamiętaniu ich przez dzieci.

1. Zagadka:
Cztery ściany – w nich mieszkamy;
mają okna drzwi….
Jak nazywa się to miejsce,
proszę, powiedz mi ?(dom)

2. Prośba, aby dziecko spróbowało własnymi słowami powiedzieć, co znaczy słowo dom.

3. Zwierzęta podobnie jak ludzie mają swoje domy. Nas szczególnie interesują zwierzęta pól i lasów: mysz (z domkiem norką), chomik (brak rysunku, możemy dopowiedzieć, że podobnie jak mysz zamieszkuje norki), lis (nora, inaczej jama), niedźwiedź (gawra – to tak naprawdę zimowe legowisko, ale przyjmuje się że zimowy dom w jaskini czy innym niedostępnym miejscu lasu), zając (brak rysunku – postępowanie analogiczne: dom głównie w polu ale też w młodziutkim lesie pomiędzy polami; przyjmijmy, że jest to kotlina - odciśnięta ciałem zwierzęcia niecka w naturalnym zagłębieniu terenu), kret, trochę mniej bóbr (domem żeremie), a najmniej rak pustelnik. Oglądając wycięte domy i ich mieszkańców prosimy, by dziecko w miarę możliwości ponazywało jednych i drugie. Jeśli nie zna zapoznajemy z nazwą.

Załącznik nr 1

Załącznik nr 2

4. Odkładając raka z jego siedzibą, rozcinamy pozostałe pary, układamy białą stroną do nas i próbujemy na zmianę odkrywać karty określając, co widzimy na obrazku. Staramy się na powrót domy i gospodarzy połączyć w pary. 

5. Pytamy, czy dziecko nie chciałoby trochę pospać, jak miś w gawrze – pochrapać, pogwizdać przez sen, posapać, pomruczeć (ćwiczenia oddechowe i aparatu mownego) …. i posłuchać wierszyk, niekoniecznie z zamkniętymi oczami; może zilustrować go?

Iwona Fabiszewska: Niedźwiedź i przedwiośnie.
Słonko jakoś mocniej grzeje, obudziło misia.
– Czy to wiosna już nadeszła? Jakoś ciepło dzisiaj.
Wyjdę z gawry i zobaczę, co się wokół dzieje.
Może znajdę trochę miodu… taką mam nadzieję.
Chodzi niedźwiedź, słucha, patrzy, gałązki ogląda.
– Może w dziupli miodek znajdę? – do środka zagląda.
– No cóż, misiu. Nie ma miodu… Jeszcze jest przedwiośnie.
Pszczoły siedzą jeszcze w ulu, jest w nim coraz głośniej.

6. Ewentualne pytania do wierszyka:
Co obudziło misia?
Co pomyślał miś w związku z tym, że słonko tak mocno świeciło?
Skąd postanowił wyjść?
Miał nadzieję, że jak wyjdzie z gawry, to co znajdzie?/Czego szukał miś?
Jak powiodły się poszukiwania misia?
Dlaczego?

7. W związku z treścią wiersza jak i z początkiem astronomicznej wiosny ( 20 bm.) proponowałabym, jeśli to możliwe, ostrożny, rozważny spacer w bezpiecznym miejscu – park, las - dla pooddychania świeżym powietrzem, poruszania się oraz poczynienia obserwacji związanej z pogodą, budzącą się przyrodą: pączkami na drzewach i krzewach (aktualnie są małe, jeszcze mocno przylegają do gałązek) zieleniejącą trawą, pierwszymi kwiatkami (przebiśniegi, zawilce, przylaszczki widziałam na Zdrowiu i w łagiewnickim lesie) i motylami ( widziałam: cytrynka), odgłosami ptaków itp. Poczynione obserwacje można dokumentować fotografiami bądź wspólnymi rysunkami(datujemy; można:1. spacer; 2 spacer . itp.) np. tych samych gałązek, dla zaobserwowania procesu rozwoju pąków), czy w ogóle tego, co widzimy.

Dobrej zabawy i ciekawych spostrzeżeń!
Serdecznie pozdrawiam
Barbara Kowalczyk