Zadania 22.05
Dzień dobry!
Przygotowane:
- kolorowy karton dla tła pod kwitnącą gałązkę kasztanowca, kolorowy papier wycinankowy: zielony, biały, kremowy lub różowy; ołówek, coś, co pozwoli na połowie kartki A–4 narysować półkole; klej, nożyczki.
1. Rytmika (źródło: YouTube):[LINK]
2. Rodzinna refleksja nad szczęściem – odpowiedź na pytania w rundce: "Kiedy jestem szczęśliwy/-a?"
Jestem szczęśliwy/- a, kiedy . . . . . . . . .
Szczęście to . . . . . . .
3. Karta pracy s.55 - ćwiczenia dłuższych wypowiedzi –
- Co robią Olek i Ada z rodzicami?
- Czy Olek, Ada i rodzice są zadowoleni, szczęśliwi?
4. Jak widzi szczęście poetka, Krystyna Datkun-Czerniak, w wierszu właśnie zatytułowanym „Szczęście”:
Szczęście to:
– uśmiech taty i mamy,
– spadające z drzew kasztany,
– zimne lody w gorący czas,
– udany rysunek,
– i gdy ktoś pochwali nas.
Szczęście to wszystko, co jest dokoła:
ludzie, drzewa, przedszkole i szkoła.
Szczęście mam – gdy nie jestem sam!
Szczęście, że jestem tu – na ziemi,
pomiędzy ludźmi bliskimi.
- Co jest szczęściem, zdaniem poetki?
- Ludzie bliscy/ najbliżsi dla dziecka to kto?
- A kto jest najbliższym człowiekiem dla Rodzica? (Proszę Dziecku powiedzieć).
6. Karta pracy - s.54.
Zabawa rozwijająca umiejętność formułowania dłuższych wypowiedzi –
dostosowana do stanu Rodziny: „Z czego ucieszy się Mama? Z czego ucieszy się Tata?”
7. Gałązka kasztanowca (scan dwukolorowy poniżej)
Jeśli zielony papier ma format A-4 to łamiemy go na pół długości. Przecinany wzdłuż zgięcia. Zostawiamy połówkę. Odrysowujemy na niej od okrągłego przedmiotu półkole (średnicą jest szerszy bok). Wycinamy półkole. Składamy kolejno na w miarę równe połówki półkola, ćwiartki i części ósme. Rozprostowujemy i wycinamy po zagięciach 5 – 6 dzwonków. Pozostałe nie będą potrzebne. Każdy z wyciętych dzwonków jeszcze raz dzielimy przez zgięcie na pół i od punktu rozpoczynającego na łuku linię osi dzwonka ścinamy po skosie lub zaokrąglając tak, by skrócić w efekcie jego boki o 0,5 – 1 cm. Dzwonki zamieniają się wtedy po rozłożeniu w coś przypominającego końcówkę żabotu lub krawata.
Na kartce, która będzie naszym tłem, w dolnej jej części tworzymy z nich 5 – 6 częściowy liść kasztanowca w, jakby naturalnie opadający w dół.
Ósmą część białego lub różowego papieru z A- 4 dzielimy na 16 małych podobnej wielkości prostokątów (możemy zginać, możemy narysować kratkę, po której Dziecko je wytnie), wycięte rozkładamy nad listkiem tworząc wiechę kwiatową.
Wszystko bardzo ostrożnie przyklejamy.
8. Przeliczamy
- ile kwiatów ma wiecha kasztanowca?
- ilu nie wykorzystaliśmy?
- z ilu części zrobiliśmy liścia?
9. Rodzinna wycieczka (źródło: YouTube): [LINK]
10. Recytacja wiersza Jadwigi Koczanowskiej „Mama i tata”
Na inny czas:
Powiedz, co słyszysz – zabawa z wykorzystaniem nieobrażających nikogo dźwięków ludzkich:[LINK]
Masażyk – według Bożeny Formy. Dziecko kładzie się na brzuchu. Rodzic masuje, opowiadając historyjkę; później, przy czytaniu Rodzica, zmiana ról:
Wędruję z syneczkiem/ córusią hen leśną dróżką - rysowanie palcami wskazującymi ścieżki od góry do dołu pleców,
przez góry wysokie i łąki - rysowanie góry, okręgów, gładzenie dłońmi pleców
dla nas wesoło wietrzyk powiewa - delikatnie uderzenia w plecy pięściami obu rąk,
a w górze śpiewają skowronki. – uderzanie delikatne opuszkami palców w górną część pleców,
Zza chmury nagle spogląda słońce – rysowanie słońca,
ciepłe wysyła promienie - mocne pocieranie rozwartymi dłoni o plecy,
zbieramy kwiaty, pięknie pachnące - rysowanie konturu kwiatów,
stokrotki, rumianki, złocienie.- rysowanie linii falistych w dowolnych kierunkach,
Potem leżymy sobie na trawie - delikatnie przykładanie policzka do pleców
i w niebo spoglądam, - przesuwanie dłońmi od dołu do góry pleców,
najcudowniejsze są takie chwile, - dmuchanie we włosy,
bo synka/córcię/mamę/ tatę mocno kochamy. - wyrysowywanie na plecach serduszek
Wesołej zabawy!
I już dziś życzymy Państwu wszystkiego najlepszego z okazji Dnia Mamy i Taty!
-Barbara Kowalczyk i Elżbieta Lewandowska.