Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Zadania 20-24.04 cz.2

Kochane Dzieci, Drodzy Rodzice,

Dziś obchodzimy Dzień Ziemi, mamy więc dla Was kilka ciekawych propozycji związanych z tym tematem. Zapraszamy!

1. Żeby żyć ludzie, zwierzęta i rośliny muszą oddychać. Bez powietrza można przeżyć zaledwie parę minut. Zachęcamy do przeprowadzenia krótkich doświadczeń, które pokazują, że:

• powietrze można zobaczyć

- Film Rodzina Treflików sezon 3 odc 9 "Smog"(YouTube)
- po naciągnięciu tłoku strzykawki zatykamy jej wylot; jeżeli chcemy wypchnąć tłok nie możemy tego zrobić, co oznacza, że coś jest w środku,
- dmuchając w słomkę zanurzoną w wodzie obserwujemy bąbelki powietrza,
- bańki mydlane – obserwujemy powietrze zamknięte w kolorowej „kuli”,
- obserwujemy nadmuchanie balonika, a następnie zrobienie w nim dziurki szpilką i wsadzenie go do miski z wodą, obserwujemy powietrzne bąbelki widoczne po zanurzeniu w misce z wodą pustej butelki,

• powietrze można powąchać:
- rozpylenie dezodorantu w pokoju,
- eksperymenty z wietrzeniem pokoju,
- zanieczyszczone powietrze śmierdzi

• powietrze można poczuć:
- gdy porusza się jako wiatr (można wykonać wiatraczek z kartki papieru i ozdobić skrzydła wiatraka kredkami) wystarczy spojrzeć na liście drzew.

2. A co to jest SMOG?

Smog- to zanieczyszczone powietrze, które powstaje między innymi z procesu spalania (śmieci, papierosów, rur wydechowych pojazdów, kominów, ognisk).

Zachęcamy do przeprowadzenia ciekawego doświadczenia, które doskonale pokaże jak powstaje zanieczyszczone powietrze.
[LINK]

3. I jak z nim walczyć?

Porozmawiajcie z rodzicami o tym jakie zachowania są dobre dla naszej ziemi, a jakie nie. Można się pobawić z wykorzystaniem kolorów czerwonego i zielonego (klocki, kartki, nakrętki,guziki). Gdy jakieś zachowanie jest dobre- pokazujemy zielony kolor, gdy jest złe- czerwony kolor.
Np.
Jazda rowerem- zielone
kąpiel w wannie- czerwone
Segregowanie śmieci- zielone
Wycinanie drzew- czerwone
Światło włączone w całym mieszkaniu- ...
Używanie sprzętów oszczędzających energię- ...
Kapiący kran- ...
Zgniatanie plastikowych butelek przed wyrzuceniem-...

4. Pomysły na zabawy matematyczne:
- policzcie ile macie gniazdek w domu (pamiętajcie, że nie wolo ich dotykać)
- policzcie ile gniazdek jest używanych (czyli mają wtyczki)
- których jest więcej?
- policzcie ile macie włączników światła
- policzcie ile macie żarówek w domu
- czego jest więcej?

5. Ekologiczne piosenki- nauczcie się jednej na pamięć

- Piosenka "Ekologa znak" (źródło: YouTube)
[LINK]

- Piosenka "Świat w naszych rękach" (źródło: YouTube)
[LINK]

6. Bajka edukacyjna (źródło: YouTube)
[LINK]

Przykładowe pytania po obejrzeniu bajki:
- Co to jest segregacja?
- Co to jest recykling?
- Gdzie wyrzucamy zużyte sprzęty elektryczne?
- Co wyrzucamy do brązowego pojemnika?
- Co robimy ze starymi lekami?

A jak Wy możecie zadbać o naszą planetę? Pochwalcie się pomysłami, czekamy na zdjęcia :) 
Przypominamy nasz adresy mailowe: a.lewandowska@pm75.elodz.edu.pl oraz b.seliwiorstow@pm75.elodz.edu.pl 

Propozycje dodatkowe:

- Ćwiczenia logopedyczne na Dzień Ziemi (źródło: Logo Kocur- pracownia rozwoju i terapii)
[LINK]

- Zielona Brygada, czyli przedszkolaki na straży klimatu- książeczka do pobrania. Zachęcamy do przeczytania, może na "dobranoc" zamiast bajki?
[LINK]

- Ekologiczne karty pracy:
[LINK]

- Ekologiczne zadania:
[LINK]