Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Zadania 20-24.04

Kochane Dzieci, Szanowni Rodzice!

W tym tygodniu będziemy poszerzać naszą wiedzę o Ziemi, jak o nią dbać i jak ją chronić. Zapraszamy!

Karty pracy z książki: 136-140 [LINK]

Ziemia jest naszą planetą. Wśród dziewięciu planet krążących wokół Słońca
(pamiętacie słońce jest gwiazdą)
Powierzchnię Ziemi przykrywa woda gleba i skały . Na ziemi żyją rośliny zwierzęta i bardzo dużo ludzi. Ziemia daje nam powietrze, wodę i schronienie. Musimy o nią dbać, jest naszym domem.

1. Przeprowadzenie doświadczenia, które ma uświadomić dzieciom teorię, że „Ziemia krąży wokół Słońca” i wyjaśnić – dlaczego po dniu następuje noc?
Na stoliku stoi globus (Ziemia), a obok jest zapalona lampka (Słońce) – światło lampki skierowane jest na globus. Obracając „Ziemię” wokół własnej osi, wyjaśniamy dzieciom zjawisko występowania dnia i nocy W trakcie doświadczenia dzieci pokazują miejsca na „Ziemi”, gdzie jest dzień i gdzie zapada noc.

2. Powtórzenie wiadomości o kosmosie.

Zagadki
Co to za przestrzeń między Ziemią, Księżycem
planetami oraz między gwiazdami?
(kosmos)

Zawsze jest nad nami. To płacze czasami deszczem,
to śmieje się słońcem albo gwiazd tysiącem.
(niebo)

Jej długi warkocz złotem błyska, siostrą jest gwiazd i księżyca.
Rzadko odwiedza nasze niebo. Niesie wieści. Jakie?
To tajemnica.
(kometa)

Kiedy po niebie wędruje nocą, dokoła niego gwiazdy migocą.
Raz jest jak rogalik, raz okrągły jak talerz.
Kiedy słońce wschodzi, wnet z nieba ucieka.
(księżyc)

Co to za złota świetlana kula, która swym ciepłem Ziemię otula?
(słońce)

Z ziemi do gwiazd mknie pocisk złoty, szybszy niż wiatr i samochody.
(rakieta)

W dzień ich nie ujrzysz, chociaż są nad nami.
Można je zobaczyć nocą i wieczorami.
(gwiazdy)

Co to za okrągła planeta, na której bez wody,
powietrza i słońca nie byłoby życia.
(ziemia)

Bardzo prosimy Rodziców o przeczytanie dzieciom następnych zadań. Oto one:

Spoglądamy na niebo pełne gwiazd.

„Ja i Ufo”
Nocką czarną, ciemną, głuchą
Na mój ogród spadło Ufo.
Pewnie zepsuł im się talerz,
Lub nie chcieli lecieć dalej.
I wylazły dwie pokraki,
Każdy inny, taki siaki,
Miały oczy jak szpareczki,
Ręce cienkie jak niteczki,
Nosy grube jak cebula,
Każdy futrem się otulał,
Włosy mieli krótko ścięte
I ogony jak diablęta.
Dziwili się w gęstym mroku,
Że na ziemi taki spokój.
Ja przez okno ich widziałam
I zupełnie się nie bałam.
Jadwiga Ruth-Charlewska Źródło: J. Ruth-Charlewska, „Ja i Ufo” [w:] „Szedł czarodziej. Antologia wierszy dla dzieci”, wybór i opracowanie W. Kot, Krajowa Agencja Wydawnicza, Rzeszów 1986, s. 95

Odpowiedzcie na pytanie:
- Jak wygląda Ufo?
- Narysujcie na kartce

3. Zbudujcie z klocków, przedmiotów znajdujących się w domu (bezpiecznych dla Was) rakietę, statek kosmiczny. Wiemy, że macie świetne pomysły i że będą to ciekawe konstrukcje. (Rodzice mogą zrobić zdjęcie)

4. W przedszkolu bawiliśmy się w „Zabawy w wyobraźnię”, lecieliśmy naszymi rakietami na różne planety. Wymyślcie na jaką planetę polecicie będąc w domu.
Opowiedzcie to rodzicom, narysujcie lub namalujcie ……. (technika dowolna).

5. Wieczorem, przed snem poproście rodziców, by wraz z wami przez okno obejrzeli nocne niebo, zwróćcie uwagę na jego kolor; jeśli zobaczycie gwiazdy policzcie je. Przytulcie tyle razy mamę, tatę, rodzeństwo (może być ulubiony miś, lalka).Nie było gwiazd? Nie martwcie się, spróbujcie jutro.

Powodzenia!

Zachęcamy do skorzystania z filmików (źródło: YouTube):

Piosenka "W układzie słonecznym" [LINK]

Film edukacyjny [LINK]

Karty pracy dla chętnych:

Kp 1

Kp 2

Kp 3