Zadania 20-24.04
Witam Rodziców i Dzieci, zapraszam do wspólnej zabawy.
W tym tygodniu będziemy zajmować się przyrodą i dowiemy się jak o nią dbać.
1. " Co zagraża przyrodzie" (w dalszej części znajdują się ilustracje)
Dzieci oglądają ilustracje przedstawiające różne środowiska: las, jezioro, park, ogród.
Dzieci opowiadają co widzą (najlepiej zdaniami rozwiniętymi), mówią także jakie mogą żyć tam zwierzęta, wspólnie zastanawiamy się co może zagrażać przyrodzie np śmiecenie, zrywanie roślin, zanieczyszczanie wody w jeziorze, pożar itp
2. Zabawa ruchowa "Przeprawa przez wodę" (będą potrzebne 3-4 kartki papieru, mogą być gazety).
Rozkładamy gazety na podłodze, dzieci chodzą po dywanie omijając kartki , następnie stają przed kartką i przeskakują do przodu i do tyłu, obchodzą kartkę na czworakach.
3. A teraz rodzice czytają dziecku opowiadanie Barbary Szelągowskiej pt. "Oszczędzamy wodę dbamy o przyrodę" Książka s, 64-65
Ada codziennie jak pozostałe dzieci codziennie po śniadaniu myła zęby. Starała się robić to bardzo dokładnie. Tego dnia jak zwykle wyjęła z kubeczka pastę i szczoteczkę, odkręciła kran z ciepłą wodą i zaczęła szorować zęby. Ciepła woda płynęła wartkim strumieniem do odpływu, a kubeczek stał bezczynnie obok.
- Ada, prosiłam cię już kilka razy żebyś nalewała wody do kubeczka, a kran zakręcała podczas mycia zębów- powiedziała pani. Każdy z nas powinien oszczędzać wodę. Po to własnie mamy kubeczki.
- Znowu zapomniałam- westchnęła dziewczynka. Ale ja przecież nie leję dużo wody, tylko troszeczkę, naprawdę.
- Tak tylko ci się wydaje. Najlepiej będzie jak zrobimy pewien eksperyment, może to cię przekona do oszczędzania wody. Ada nalej wody do kubeczka i zacznij myć zęby a pani w tym samym czasie odkręciła kran i woda lała się do podstawionej miski.
Skończyłam - zawołała Ada , pani natychmiast zakręciła kran i zaniosła miskę do klasy. Wszystkim dzieciom rozdała jednorazowe kubeczki i każde dziecko nabrało do niego wodę z miski.
- Ada patrzyła z niedowierzaniem - jak to możliwe? To ja zużyłam tyle wody?
- Niestety tak. Codziennie myjesz zęby i codziennie marnujesz tyle wody ile zużywa cała nasza grupa.
- To ja na pewno się poprawię- obiecała Ada
- Bardzo się cieszę, że tak mówisz. Musisz wiedzieć że na świecie są kraje, w których brakuje wody. Są miejsca gdzie trzeba budować bardzo głębokie studnie, żeby się do niej dostać. Woda którą pijemy to woda słodka której wcale nie ma tak dużo na świecie.
- Proszę pani ,ale przecież w morzu jest mnóstwo wody - zawołała Kasia
- Owszem Kasiu, ale ta woda nie nadaje się do picia, bo jest słona. Zarówno ludzie, zwierzęta jak i rośliny potrzebują słodkiej wody do życia. Dlatego jest taka cenna. Nie powinniśmy marnować jej bez potrzeby.
- W takim razie w domu też zacznę oszczędzać wodę i to nie tylko podczas mycia zębów - obiecała Ada, a inne dzieci przytaknęły.
- W takim razie - powiedziała pani - proponuję żebyśmy nauczyli się na pamięć krótkiej rymowanki
- "Oszczędzajmy wodę, dbajmy o przyrodę!"
4. A teraz sprawdzimy jak uważnie dzieci słuchały opowiadania zadając im pytania:
- W jaki sposób Ada myła zęby?
- Jak Ada dowiedziała się że zużywa dużo wody?
- Dlaczego należy oszczędzać wodę?
- W jaki sposób my możemy oszczędzać wodę? (np. branie prysznica zamiast kąpieli w wannie, dokładne zakręcanie kranu przed wyjściem z łazienki, jeśli ktoś ma ogródek- gromadzenie wody deszczowej do podlewania roślin itp.)
5. Karta pracy cz . 2 nr 37
Dzieci:
- oglądają obrazki,
- opowiadają co robi Ada z mamą
- mówią jak należy dbać o rośliny
- w każdej doniczce rysują jeden kwiatek
- liczą ile w sumie jest kwiatków we wszystkich doniczkach
6. Rodzice czytają wiersz " Ogrodnicy"
Idą, idą ogrodnicy. Tup!
Niosą grabki i łopatki. Hej!
Będą spulchniać ziemię,
aby lekka było jej.
Puk, puk, puk łopatką.
szu, szu, szu grabkami.
Tryśnie woda z koneweczki,
na nasze grządeczki.
Zadajemy dzieciom pytania
- dokąd idą dzieci?
- co dzieci niosą ze sobą do ogrodu?
- co dzieci będą robiły w ogrodzie?
7. Karta pracy część 2 nr. 38
Dzieci:
- mówią do czego służy konewka
- nazywają z pomocą rodzica przedmioty które są na zdjęciach
- mówią do czego one służą
- rysują po śladzie rysunku konewki zaczynając od czerwonej strzałki, potem od niebieskiej, a na końcu od zielonej
- ozdabiają konewkę według własnego pomysłu.
8. Zabawa paluszkami pt. "Biedronka"
Dwa pierwsze wersy czytamy, od trzeciego wersu dzieci dotykają palcami jednej ręki do drugiej zaczynając od najmniejszego, na koniec wykonują dłońmi zygzaki unosząc je do góry
Biedroneczka mała
robaczki spotkała:
z tym się przywitała,
tego pogłaskała,
temu pomachała,
tego zabrać chciała,
z tym się pożegnała,
i do nieba poleciała.
Powtarzamy zabawę kilka razy.
Kto jeszcze ma ochotę może:
- pokolorować biedronkę
- porównać dwa obrazki i odszukać różnice