Zadania 19.05
Dzień dobry, witamy serdecznie i zapraszamy do wspólnej zabawy!
Potrzebne:
- nieprzezroczysty worek, różne przedmioty wykorzystywane przez kobietę i mężczyznę, np.: apaszka, pomadka, torebka, pasek męski, krawat, portfel, pianka do golenia itp., - zabawka telefon lub coś go udającego
- narysowane elementy lub/i rzeczywiste przedmioty ilustrujące symbolicznie wiersz Jadwigi Koczanowskiej „ Mama i tata” (poniżej) np. portrety Rodziców z wczoraj, globus / kolorowe zdjęcie z wakacji /pocztówka; narysowane ręce, serce, czytana książka z baśniami; rysunki gór, morza, wsi /zdjęcia wakacyjne, zabawy na huśtawce; rysunek słońca.
1. Rytmika (źródło: YouTube): [LINK]
2. Wspomnienie Rodzica/Rodziców - jeśli to możliwe – o własnym dzieciństwie i Rodzicach przygotowujące do pracy z wierszem Jadwigi Koczanowskiej „Mama i tata”.
Przeczytanie utworu:
Mama i tata to świat nasz cały,
ciepły, bezpieczny, barwny, wspaniały,
to dobre, czułe, pomocne ręce
i kochające najmocniej serce.
To są wyprawy do kraju baśni,
wakacje w górach, nad morzem, na wsi,
loty huśtawką, prawie do słońca,
oraz cierpliwość, co nie ma końca.
Kochana Mamo, Kochany Tato,
dzisiaj dziękować chcemy Wam za to,
że nas kochacie, że o nas dbacie
i wszystkie psoty nam wybaczacie.
3. Rozmowa kierowana na podstawie wiersza.
Pytania do ewentualnego wykorzystania:
- Jaki wydaje się świat dzieciom z wiersza, gdy obok są mama i tata?
- A Tobie, gdy jestem/ jesteśmy obok Ciebie?
- Za co mówiące w wierszu dzieci chcą podziękować rodzicom?
- A Ty? Przyszło Ci coś do głowy za co chciałbyś mi i M/T podziękować?
4. Zabawa słownikowa "Dzwonię do taty" (jeśli pracuje z Mamą to odwrotnie, jeśli rodzinnie pracujemy – wszyscy po kolei mogą zaimprowizować rozmowę -treść przykładowa:
Rodzic mówi, że gdy był małym dzieckiem jak Jego Dziecko i mógłby zatelefonować, powiedział by swojej mamie/ tacie, że kocha ją/ go za ….. (trzeba podać za co). Pokazowo improwizuje rozmowę telefoniczną.
Analogicznie Dziecko: Zadzwoniłam/em do Ciebie, żeby powiedzieć Ci, że Cię kocham za / bo . . . . . .
5. Rozłożenie liniowe przedmiotów ilustrujących wiersz. Powtórne odczytanie utworu z ich wykorzystaniem.
6. Improwizacja ruchowa piosenki „Rodzinna wycieczka”(Śpiewające Brzdące-YouTube): [LINK]
7. Odczytanie wiersza z wykorzystaniem przypominających treść przedmiotów/ obrazków oraz wyczekiwaniem na kończenie wersów przez Dziecko.
8. „Czy się zgadza?”
R. prosi Dzieci o zakrycie oczu dłońmi. W tym czasie zmienia ułożenie kilku obrazków/ przedmiotów. Następnie pyta Dziecko, czy wszystko się zgadza.
Wspólne ustalenie poprawnej kolejność i ponowna wspólna recytacja wiersza.
9. „Układamy i mówimy”/ „Ja układam, a ty mówisz” – powtórzenie recytacji wybranym sposobem.
10. Zabawa kołowa
a). spacer po okręgu ze śpiewem na dowolną melodię „Zrobimy kółeczko...”
Zrobimy kółeczko małe, okrąglutkie,
bo nasze kółeczko musi być równiutkie.
albo:
b).„ Kółko graniaste”
11. Rysowanie
- ruchem dłoni kółek w powietrzu
- stopą na podłodze
- głową z wyciąganiem szyi w górę
Rozluźnianie dłoni i całego ciała.
12. Karta pracy, cz. 2, nr 53
- rysowanie krawatu i apaszki po śladzie,
- kolorowanie rysunków tak, by każdy miał inny kolor,
- określanie przez D , komu można wręczyć w prezencie krawat, a komu – apaszkę.
Na inny czas:
Zabawa rozwijająca zmysł dotyku – Co to jest?
Zademonstrowanie i nazywanie przedmiotów używane przez kobietę i mężczyznę. Nazywanie ich i przekazanie dziecku, aby mogło się z nimi zapoznać za pomocą dotyku. Następnie chowa je do worka, a dziecko wkłada rękę do środka i próbuje nazwać pochwycony po omacku przedmiot zatrzymany w ręce.
Powtórzenie wiersza Jadwigi Koczanowskiej „Mama i tata”.
Wycinanie z gazet zdjęć kobiet i mężczyzn przy pracy. Nazywanie czynności i zawodu z nią kojarzonego. Kolejny dzień będzie poświęcony zawodom Rodziców.
Serdecznie pozdrawiamy
- Barbara Kowalczyk i Elżbieta Lewandowska