Zadania 15.05
Kochane Dzieci, Szanowni Rodzice!
Dziś utrwalamy wiedzę o łące i jej mieszkańcach. Zachęcamy do skorzystania z naszych propozycji.
1. "Mieszkańcy Łąki" - krótka opowieść ruchowa z ćwiczeniami artykulacyjnymi
Na pięknej majowej łące stał bocian i rozglądał się dokoła. Stanął na jednej nodze i głośno zaklekotał kle,kle....Stanął na drugiej nodze i odezwał się ponownie. Wtem ujrzał w trawie małego ślimaka. Poruszał się on powoli. Dźwigał na plecach swój domek. Nagle usłyszał jakiś szelest, przestraszył się i schował do skorupki. To żabka go przestraszyła. Skakała szybko, jakby przed kimś uciekała. Zawołała głośno do swoich towarzyszek..re,re kum kum.., wskoczyła do strumyka i zniknęła. Widziała to wszystko gąsienica, która siedziała na pokrzywie.
Gąsienica mała,
na pokrzywie zamieszkała,
zazdrościła motylowi,
że on taki kolorowy.
Ona niezbyt urodziwa,
między liśćmi się ukrywa.
Krótkie nogi, grube ciało,
jakby tego było mało,
Z gąsienicy pewnym rankiem,
przemieniła się w poczwarkę.
O lataniu śniła
i natura sen spełniła.
Gdy minęły dwa tygodnie, gąsienicy ciasno, niewygodnie
i próbuje wyjść na chwilę,
wyszła – była już motylem,
Zgrabna, piękna rusałeczka,
wdzięcznie leci do słoneczka,
fruwa razem z motylami
i zachwyca się kwiatami.
Pytania do tekstu:
- jakie zwierzęta naśladowałeś?
- w jaki owad zamieniła się gąsienica?
- gdzie one mieszkają?
- jakie inne zwierzęta tam mieszkają?
- jakie inne owady tam mieszkają?
2. Eksperymenty z unoszeniem się papierowych sylwet w powietrzu - rozłożona gazeta opada dłużej niż ta sama gazeta zwinięta w kulkę. Wnioski - motyle opadają powoli, przez chwilę unoszą się w powietrzu, bo są lekkie, mają dużą powierzchnię skrzydeł.
3. "Tworzymy pajęczynę" - zabawa matematyczna.
W dowolnych, różnych i nie po kolei miejscach w pokoju układamy kartki z napisanymi cyframi od 1 do 10, czyli będzie 10 kartek. Dziecku przekazujemy kłębek wełny. Jego zadaniem jest potoczyć kłębek od 1 do 10. Kiedy kłębek zatrzyma się na 10, dziecko przeskakuje obunóż między nitkami. Zwijamy pajęczynę, czyli idziemy od 10 do 1. Zabawę powtarzamy w celu utrwalenia obrazu graficznego cyfr od 1 do 10.
4. Zabawa "Znajdź owady"
Rozkładamy na dywanie odwrócone obrazki zwierząt (plik wysłany mailowo). Dziecko odkrywa kolejne obrazki i nazywa przedstawione na nich zwierzęta. Jeśli jest to owad, dziecko naśladuje jego sposób poruszania się oraz wydawane przez niego dźwięki.
Odwracanie obrazków można utrudnić, prosząc dziecko, aby najpierw wykonało jakieś zadanie, np. stań na jednej nodze, zrób 5 przysiadów, powtórz wyklaskany rytm itp.
5. Karty pracy dla chętnych:
Karty pracy- Majowa łąka (źródło: panimonia.pl) [LINK]