Zadania 11-15.05
Drodzy Rodzice!
Zamieszczamy propozycje zabaw i zajęć na kolejny tydzień pobytu w domu (11.05-15.05.2020).
Dzieci będą poznawały wybrane gatunki dzikich zwierząt oraz wzbogacały swoje słownictwo o nowe wyrazy.
Prosimy o zrobienie 1-2 zdjęć wykonanej pracy.
W razie pytań lub jakichkolwiek wątpliwości prosimy pisać na adresy mailowe:
Sylwia J.: s.jarosz@pm75.elodz.edu.pl
Krystyna I: k.ihenacho@pm75.elodz.edu.pl
1.Słuchamy piosenki na powitanie „Idziemy do zoo” (Źródło: YouTube): [LINK]
Słowa piosenki:
Idziemy do zoo, zoo, zoo
Idziemy do zoo, zoo, zoo
Idziemy do zoo
Zoo, zoo, zoo
Idziemy do zoo, zoo, zoo
Idziemy do zoo, zoo, zoo
Idziemy do zoo
Zoo, zoo, zoo
W pierwszej klatce małpy skaczą: hop, hop, hop
W pierwszej klatce małpy skaczą: hop, hop, hop
Za ogony siebie łapią
I na linach się bujają
W pierwszej klatce małpy skaczą hop, hop, hop
A papugi wciąż gadają: daj, daj, daj
A papugi wciąż gadają: daj, daj, daj
Ciągle skrzeczą, piszczą, wrzeszczą
Daj mi loda, ciastko, żelka
A papugi wciąż gadają: daj, daj, daj
Idziemy do zoo, zoo, zoo
Idziemy do zoo, zoo, zoo
Idziemy do zoo
Zoo, zoo, zoo
Idziemy do zoo, zoo, zoo
Idziemy do zoo, zoo, zoo
Idziemy do zoo
Zoo, zoo, zoo
Słonie trąbą wodę piją: chlup, chlup, chlup
Słonie trąbą wodę piją: chlup, chlup, chlup
No a hieny wciąż się śmieją: hi, hi, hi
No a hieny wciąż się śmieją: hi, hi, hi
Nie wiadomo wciąż dlaczego
Humor dopisuje hienom
No a hieny wciąż się śmieją: hi, hi, hi
Idziemy do zoo…
Rozmowa na temat piosenki:
- Jakie zwierzęta egzotyczne wystąpiły w piosence?
- Co robią małpy/papugi/słonie/hieny w zoo? (pomocny mam tu będzie tekst piosenki)
- Próbujemy nauczyć się refrenu piosenki i go zaśpiewać.
2. Zabawy ruchowe „Dźwięki wysokie i niskie w podskokach” (źródło: YouTube): [LINK]
3. Oglądamy film edukacyjny z o zwierzętach egzotycznych (źródło: YouTube): [LINK]
Rozmawiamy na temat zwierząt występujących w filmie, dzieci próbują opisać wygląd czy zachowanie poszczególnego zwierzęcia:
- słoń
- hipopotam
- żyrafa
- lew
- zebra
- struś
- gepard
- małpa
Oglądamy drugi film o zwierzętach w ich naturalnym środowisku (źródło: YouTube): [LINK]
Dzieci chętne mogą obejrzeć poszczególne filmy z encyklopedii zwierząt (źródło: YouTube): [LINK]
4. Zabawa „Podziel na sylaby”.
Dzieci nazwę każdego zwierzątka, czyli wyraz dzielą na sylaby – klaszczą liczbę sylab w danym wyrazie np.:
- słoń 1 sylaba, czyli 1 klaśnięcie
- hipopotam 4 sylaby, czyli 4 klaśnięcia itd.
5. Zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem filmu edukacyjnego pt. „Co to za zwierzę?”(źródło: YouTube): [LINK]
Dzieci oglądają obrazek zwierzęcia, słyszą jego odgłosy i ich zadaniem jest nazwanie tego zwierzątka.
6. Zabawy ruchowe „Wartości rytmiczne w podskokach” (źródło: YouTube): [LINK]
7. Słuchanie wierszy J. Brzechwy, rozmowa na temat utworów, próby wypowiedzi dzieci całym zdaniem. Nazywanie zwierząt występujących w wierszach, nauka wybranego fragmentu na pamięć.
Jan Brzechwa „Zoo”
Matołek raz zwiedzał zoo
I wołał co chwila: "O-o!"
"Jaka brzydka papuga!"
"Żyrafa jest za długa!"
"Słoń za wysoki!"
"A po co komu te foki?"
"Zebra ma farbowane żebra!"
"Tygrys
Chętnie by mnie stąd wygryzł!"
"Na, a zajrzyjmy pod daszek:
Żółw - tuś, bratku, tuś!"
"A to? Ptaszek.
Niezły ptaszek -
Struś!"
Wreszcie zbliża się do wielbłąda,
Uważnie mu się przygląda
I powiada wskazując na niego przez kraty:
"Owszem, niezły. Niczego! Szkoda tylko, że garbaty!"
TYGRYS
"Co słychać, panie tygrysie?"
"A nic. Nudzi mi się."
"Czy chciałby pan wyjść zza tych krat?"
"Pewnie. Przynajmniej bym pana zjadł."
STRUŚ
Struś ze strachu
Ciągle głowę chowa w piachu,
Więc ma opinię mazgaja.
A nadto znosi jaja wielkości strusiego jaja.
PAPUGA
"Papużko, papużko,
Powiedz mi coś na uszko."
"Nic nie powiem, boś ty plotkarz,
Powtórzysz każdemu, kogo spotkasz."
ŻÓŁW
Żółw chciał pojechać koleją,
Lecz koleje nie tanieją.
Żółwiowi szkoda pieniędzy:
"Pójdę pieszo, będę prędzej."
ZEBRA
Czy ta zebra jest prawdziwa?
Czy to tak naprawdę bywa?
Czy też malarz z bożej łaski
Pomalował osła w paski?
KANGUR
"Jakie pan ma stopy duże,
Panie kangurze!"
"Wiadomo, dlatego kangury
W skarpetkach robią dziury."
MAŁPA
Małpy skaczą niedościgle,
Małpy robią małpie figle,
Niech pan spojrzy na pawiana:
Co za małpa, proszę pana!
KROKODYL
"Skąd ty jesteś, krokodylu?"
"Ja? Znad Nilu.
Wypuść mnie na kilka chwil,
To zawiozę cię nad Nil."
ŻYRAFA
Żyrafa tym głównie żyje,
Że w górę wyciąga szyję.
A ja zazdroszczę żyrafie,
Ja nie potrafię.
LEW
Lew ma, wiadomo, pazur lwi,
Lew sobie z wszystkich wrogów drwi.
Bo jak lew tylko ryknie,
To wróg natychmiast zniknie.
NIEDŹWIEDŹ
Proszę państwa, oto miś.
Miś jest bardzo grzeczny dziś,
Chętnie państwu łapę poda.
Nie chce podać? A to szkoda.
PANTERA
Pantera jest cała w cętki,
A przy tym ma bieg taki prędki,
Że chociaż tego nie lubi,
Biegnąc - własne cętki gubi.
SŁOŃ
Ten słoń nazywa się Bombi.
Ma trąbę, lecz na niej nie trąbi.
Dlaczego? Nie bądź ciekawy -
To jego prywatne sprawy.
WIELBŁĄD
Wielbłąd dźwiga swe dwa garby
Niczym dwa największe skarby
I jest w bardzo złym humorze,
Że trzeciego mieć nie może.
Ewentualnie możemy włączyć gotowe czytanie (źródło: YouTube): [LINK]
Źródło: YouTube
8. Dobieranka słowna „Jakie są zwierzęta?”:
groźny jak ... (lew), syczący jak ...(wąż), ciężki jak ... ( słoń),
zwinny jak ... (małpa), w paski jak ...(zebra), wysoka jak ...( żyrafa).
Rodzic podaje określenia, a dziecko próbuje dopowiedzieć nazwę zwierzęcia, z jakim to określenie najczęściej mu się kojarzy.
9. Zabawa matematyczna „Przeliczanie zwierzątek” z wykorzystaniem filmu (źródło: YouTube): [LINK]
W trakcie pojawiania się kolejnych zwierząt proponuję zrobić pauzę, aby dziecko mogło je samodzielnie policzyć i podać liczebnik odpowiadający liczbie zwierząt.
10. Moje ulubione zwierzątko – praca plastyczna do wyboru:
- rysowanie swojego ulubionego zwierzątka kredkami/farbami/mazakami itp.
- wyklejanie/kolorowanie sylwety wybranego zwierzęcia plasteliną/bibułą itp.
- lepienie z plasteliny
Dla chętnych linkuję pomysły na prace plastyczne (źródło: YouTube):
Przewidywane osiągnięcia dziecka w tym okresie, dziecko:
- wypowiada się całym zdaniem
- rozpoznaje zwierzęta egzotyczne
- nazywa je
- rozpoznaje zwierzęta egzotyczne po odgłosach jakie wydają
- dokonuje analizy sylabowej wyrazów
- skupia uwagę na oglądanym filmie
- śpiewa refren piosenki
- uczy się na pamięć krótkiego wierszyka
- przelicza w zakresie 5 i więcej
- bierze udział w zabawach ruchowo-muzycznych
- chętnie rysuje/ maluje/ lepi