Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Zadania 05.05

Kochane Dzieci, Szanowni Rodzice!

Zamieszczamy kolejne propozycje zadań i zabaw do tematu bajek.

1. Ćwiczenia ruchowe z poniedziałku lub inne wybrane.

2. Wybierzcie swoje ulubione książki z domowej biblioteczki.
Spróbujcie przy pomocy rodziców przeczytać tytuły, podzielcie poszczególne wyrazy w tytule na sylaby. Powiedzcie rodzicom dlaczego Wam się podoba ta książka.

3. Zabawa "Co to za bajka?"
Proszę opowiedzieć dzieciom kilku zdaniowe fragmenty bajek dla dzieci. Zadaniem dzieci jest odgadnięcie tytułu powiedzianej lub czytanej bajki.

4. Słuchanie "Bajki-śpiewajki" czytanej wrażeniowo (śpiewamy odpowiednie fragmenty)

"Bajka-śpiewajka, czyli jak powstała opera" M. Robaczyk

Dawno, dawno temu żył król, który pewnego dnia zachorował na dziwną chorobę - przestał mówić, a zaczął śpiewać. Zamiast przywołać z samego rana swojego lokaja tak jak zwykle gromkim, królewskim zawołaniem, król zawołał go piosenką. Zamiast podziękować współbiesiadnikom za wspólne śniadanie zwykłym "dziękuję", podziękował ze śpiewem. Zamiast prowadzić poważne rozmowy ze swoimi ministrami, porozumiewał się z nimi poprzez śpiewane teksty. Jednym słowem od tej pory nie rozmawiał, tylko śpiewał.
"Ups!" - pomyślał król i wcale nie zmartwił się swoją nową przypadłością. Wydała mu się bardzo oryginalna, a czasami wręcz zabawna. Ale po dłuższym czasie ta sytuacja zaczęła króla martwić i postanowiono zwołać najlepszych lekarzy w królestwie, aby zbadali władcę i powiedzieli, co to za choroba. Wkrótce na zamek przybyli najznamienitsi z najsławniejszych i po przebadaniu króla orzekli, iż zachorował na... śpiewajkę.
- Cóż to za choroba? - zaśpiewał król, teraz już kompletnie zmartwiony nie tylko objawami, ale i samą nazwą.
- Choroba ta dotyka ludzi, którym w sercu gra muzyka - odpowiedzieli medycy.
- A jak można się jej pozbyć? - zanucił król, szukając dla siebie ratunku.
- To bardzo trudne. Jak wiesz, królu, muzyka krąży po całym świecie w poszukiwaniu instrumentów, dzięki którym mogłaby istnieć. Czasami takimi instrumentami stają się śpiewający ludzie. Wydaje nam się, że muzyka zamieszkała w tobie, królu, i być może nigdy Cię nie opuści.
Załamany król wrócił do swej komnaty i pogrążył się w głębokim smutku. Posmutnieli także wszyscy na zamku i w całym królestwie. Od tej pory król odzywał się bardzo rzadko, a nikt nie śmiał zadawać mu pytania, aby nie prowokować śpiewanej odpowiedzi. Czasami tylko siadał przy oknie i rozmawiał, to znaczy... śpiewał sam do siebie. Z początku były to pieśni pełne żalu i smutku, ale z czasem król zaczął przyglądać się widokom rozpościerającym się z okien zamku i zaczął śpiewać o tym, co działo się na królewskich polach, łąkach, w lasach i ogrodach. Jego piosenki stały się niezwykle piękne i romantyczne. Śpiewał nie tylko o tym co widziały jego oczy, ale także o zapachach, promieniach i cieniach, drżącym powietrzu i falującym wietrze. Pod zamkowymi oknami zbierali się poddani króla i słuchali jego śpiewanych opowieści z wielkim zainteresowaniem.
- Co za wspaniały głos! - mówili.
- Jakże czyste dźwięki! - podziwiali.
- Nikt w całym królestwie nie śpiewa tak, jak nasz król! - wołali, bijąc brawa po każdej usłyszanej opowieści. A ponieważ król miał wielką wyobraźnię wymyślał coraz ciekawsze i coraz bardziej niezwykłe historie.
- Czyż mogę się smucić z tego powodu, że muzyka we mnie zamieszkała? - zaśpiewał do siebie pewnego dnia, a że był mądrym królem, polubił to, czym go obdarowano, to znaczy pięknym głosem. Od tej pory król urządzał dla swych poddanych wieczorne koncerty, a jego głos roznosił się po całej okolicy. Dołączyli do niego inni chorzy na śpiewajkę i w ten sposób powstała opera. Król zbudował scenę, zatrudnił orkiestrę, przygotował dekoracje i stroje. Każdego wieczora wyśpiewywał razem z innymi śpiewakami historie o rycerzach, mieszkańcach miast, lasów i oceanów. Stał się śpiewakiem operowym i był szczęśliwy.

5. Rozmowa na temat opowiadania.

- o czym była bajka?
- jak się nazywała choroba króla?
- co to jest opera? (Śpiewana opowieść)
- jak powstała opera?
- jakiej opery chciałbyś posłuchać? (o czym ma opowiadać?)

6. Ćwiczenie słuchowe
Zadaniem dzieci jest wysłuchanie fragmentów utworów operowych i rozpoznanie głosów żeńskich i męskich. (Źródło: YouTube)

> Aria Królowej Nocy z "Czarodziejskiego fletu" Mozarta [LINK]

> Aria Cavaradossiego z opery "Tosca" Pucciniego [LINK]

> Aria Butterfly z "Madame Butterfly" Pucciniego [LINK]

> Aria Skołuby z opery "Straszny dwór" Moniuszki [LINK]

Spróbujcie Wy coś opowiedzieć śpiewająco :)

7. Zabawa "Wyklaszcz ile"
Zadaniem dzieci jest klaśnięcie tyle razy, ile zwierząt znajduje się na obrazku. Dzieci mogą również łączyć obrazki z odpowiednim zapisem cyfrowym.

Można skorzystać z gotowych obrazków, które zamieszczamy lub razem z dzieckiem przygotować własne.

Zwierzątka

8. Gramy w kości- zabawa matematyczna (można zastosować dowolną ilość kostek wg indywidualnych potrzeb dzieci)
Przeliczamy oczka, sumujemy i porównujemy kto ma więcej. Wyniki możemy zapisać.