Zadania 04.05
Kochane Dzieci, Szanowni Rodzice
Tematem przewodnim tego tygodnia będą bajki. Zapraszamy do zabawy :)
Przypominamy również, że wszystkie materiały stanowią jedynie naszą propozycję do pracy z dziećmi w domu. Państwo decydujecie, czy z nich skorzystacie.
Na początek trochę ruchu, zamieszczamy propozycje zabaw na cały tydzień, które można przeprowadzić zarówno w domu, jaki i na spacerze.
- bieg slalomem (w domu: slalomem na czworakach)
Przeszkody ustawiamy w odstępach kroku.
- ćwiczenie mięśni grzbietu (tylko w domu) "Czytamy"
Dziecko leży na brzuchu z książką lub gazetą w dłoniach. Na sygnał "czytamy" unosi wyprostowane ramiona i naśladuje czytanie gazety. Łokcie na dotykają podłogi, nogi leżą na podłodze.
- skoki obunóż "Zajączki"
Na podłodze układamy "drabinkę" z szalików, pasków, złożonych gazet. Dziecko przeskakuje obunóż wszystkie szczebelki. Na spacerze można wykorzystać patyki.
- siad skrzyżny "Ważymy gazetowe kule" (tylko w domu)
Dziecko zgniata gazetę w kulę i kładzie ją na dłoni. W siadzie skrzyżnym porusza ciałem, przechylając wyprostowane ramiona z boku na bok. Następnie kładzie się na plecach i kładzie gazetę na brzuchu. Zachęcamy do głębokich wdechów przez nos i spokojnego wypuszczania powietrza ustami. Niech obserwuje wznoszenie się i opadanie gazety.
- rytmiczny marsz
Dziecko prostuje gazetową kulę i składa gazetę na cztery części. Zachęcamy do rytmicznego marszu z gazetą na głowie. Dla utrudnenia możemy poprosić, aby usiadło w siadzie skrzyżnym na podłodze i wstało, tak żeby gazeta nie spadła z głowy. Na spacerze można wykorzystać czapkę lub rękawiczkę.
Karty pracy 151-155 do pobrania([LINK])
1. Zabawa "Pomieszały się obrazki"
Na stole/dywanie rozkładamy pocięte na części obrazki przedstawiające postacie z różnych bajek (można wykorzystać posiadane już puzzle, układanki). Zadaniem dziecka jest złożenie obrazka w całość, nazwanie postaci oraz bajki z której pochodzi. Można również poprosić o wymyślenie zdania na temat ułożonego obrazka.
2. Rozmowa kierowana "O przygodzie w bibliotece" Karta pracy nr 151
Czytamy tekst, prosimy dziecko o odpowiedź na pytania. Zwracamy uwagę, aby dziecko wypowiadało się całym zdaniem.
"Tajemnice biblioteki"
Pani w przedszkolu poprosiła dzieci o przyniesienie książek o zwierzętach żyjących w Afryce. Zuzia, Kuba i żyrafa Ola poszli do biblioteki.
Kiedy dzieci weszły do środka, poprosiły panią bibliotekarkę o pomoc. Nagle Kuba podszedł do jakichś drzwi. Były zamknięte. Chłopiec zapytał bibliotekarkę, co się za nimi znajduje. Bibliotekarka uśmiechnęła się i otworzyła drzwi.
Dzieci i Ola zobaczyły wystawę bardzo starych ksiąg.
– Te książki są wyjątkowo cenne – powiedziała pani. – Kiedyś książki były bardzo drogie, bo przepisywano je ręcznie. Dziś to bezcenne pamiątki.
Pytania:
- O czym miały być książki, o które poprosiła pani?
- Kto pracuje w bibliotece?
- Dlaczego książki były kiedyś bardzo drogie?
3. Zabawa badawcza "Jak powstałaś, książko?"
Z domowej biblioteczki wybieramy dwie książki, jedną wybiera rodzic, a drugą dziecko. Siadamy na kanapie, fotelu, podłodze i oglądamy książki:
> budowa- nazywamy elementy książki: okładka (twarda/ miękka), strony, grzbiet
> zawartość- opowiadamy o tym co jest wewnątrz: obrazki, litery; można zapytać, kto tworzy obrazki, kto pisze książki (filmik dla zainteresowanych (źródło: YouTube): [LINK])
> gdzie można znaleźć książki: w domach, szkołach, bibliotekach, księgarniach, jak w danych miejscach wykorzystuje się książki?
> traktowanie książek- nie rysujemy po kartkach, nie wyrywamy kartek, zawsze mamy czyste ręce, szanujemy i dbamy o książki
4. Zabawa matematyczna "Szukamy prostokątów i kwadratów"
Wybieramy książki w kształcie kwadratu i prostokąta, pokazujemy dziecku i pytamy o różnicę. Dziecko wypowiada na głos nazwę figury, a następnie szuka więcej kwadratowych i prostokątnych książek.
5. Zabaw językowa "Czytam jak mama i tata"
Prosimy dziecko, aby poczytało nam książkę. Jeśli nie potrafi czytać, może opowiadać co się dzieje na obrazkach.
6. Piosenki - wybierzcie jedną i nauczcie się śpiewać.
>"Bajeczki, książeczki" (nagranie zostanie wysłane na maila)
Kolorowe strony i ładna okładka
przyjaciółmi dzieci pragną być.
Chcą, by o nie dbano, a to rzecz niełatwa.
Pomagają dzieciom uczyć się.
ref. Bajeczki, książeczki kolorowe są
na półkach, regałach, czytane być chcą.
Tu książę, księżniczka, czarownica zła,
a Pinokio mały długi nos znów ma.(2x)
Kiedy jest mi smutno zawsze rozweselą,
o różnych przygodach mówią nam.
Poznać byśmy chcieli całą bibliotekę.
O moje książeczki zawsze dbam.
>"Bajeczki" (Źródło: YouTube) [LINK]