Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Zadania 04.05

Witamy serdecznie Rodziców i Dzieci!

Dla Rodziców:
Prośba o przygotowanie
- książki s.68-69
- dość długiej szarfy/ wstążki/ lub zwiewnego szalika/ apaszki do improwizacji tanecznej
- propozycja do samodzielnego przygotowania się do rozmowy – jeśli nie jesteśmy kompetentni, nie pamiętamy wiele
* o obrazie Matejki Konstytucja 3 – maja
- animacja (źródło: YouTube) - [LINK];
- obraz (źródło: Wikipedia.pl): [LINK])
*oraz barw flagi: Dlaczego flaga Polski jest biało –czerwona? (źródło: YouTube) [LINK]
- zaprezentowania obrazków z flagami różnych państw, w tym obrazki z flagami Polski i Monako;
- karty pracy –s .44;
- papier ścierny lub ciemny karton/ papier do rysowania, kredką białą i czerwoną.

Na początek - zamiast gimnastyki - krótka lekcja rytmiki:

1. Dźwięki wysokie i niskie (źródło: YouTube) [LINK]

2. Słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej „Majowe święta”. Książka s. 68–69:

Skończyła się majówka. Ada i Olek po kilkudniowym pobycie u dziadków wrócili do przedszkola. Dziewczynka od razu pochwaliła się dzieciom, że razem z Olkiem pomagali dziadkowi powiesić flagę. Do ostatniego dnia pobytu biało-czerwona flaga wisiała dumnie nad wejściem do domu.
– Ja też widziałem wiszące flagi – zawołał Kamil.
– I ja też – powiedział Daniel.
– A tak naprawdę to po co się je wiesza? – dopytywał Maciek. – I co to były za jakieś dziwne święta? Nie było choinki ani jajek wielkanocnych… Inne dzieci też były bardzo ciekawe i dlatego pani postanowiła przypomnieć, co się działo przez ostatnie dni. Cała grupa usiadła na dywanie.

– To były święta państwowe. Obchodzone są co roku. Pierwszego maja zawsze przypada Święto Pracy – zaczęła mówić pani. – Tyle że Święto Pracy obchodzone jest również w innych krajach. Zostało ustanowione wiele lat temu i w tym dniu czcimy trud wszystkich pracujących ludzi – waszych rodziców, dziadków, sąsiadów… Drugiego maja mieliśmy Święto Flagi. Jesteśmy Polakami, mieszkamy w Polsce i dlatego powinniśmy szanować naszą flagę. Zaś trzeci maja to rocznica uchwalenia konstytucji. Konstytucja to taka umowa podpisana przez króla i szlachtę po to, żeby wszystkim lepiej się żyło

– A jak ten król wyglądał? – dopytywał Antek. – Czy można go gdzieś spotkać? – Nie, Antku, to wszystko było wiele lat temu. Ale jeżeli chcecie zobaczyć króla, możemy pójść do muzeum. To co, idziemy? – zapytała pani. – Tak! – odpowiedziały dzieci chórem i już po chwili cała grupa poszła do pobliskiego muzeum zobaczyć wystawę upamiętniającą nie tylko podpisanie konstytucji, lecz także pozostałe majowe święta.

Na ścianie wisiała wielka flaga Polski.
– O, a to godło! – powiedział Antek.
– Orzeł w koronie. A co jest napisane tu obok, na tym plakacie?
– To hymn Polski – odpowiedziała pani. – A na tych zdjęciach możecie zobaczyć, jak kiedyś obchodzono Święto Pracy.
– A co to za dziwnie ubrani ludzie na tym obrazku?
– To jest kopia obrazu naszego najsłynniejszego polskiego malarza Jana Matejki pt. „Konstytucja 3 maja 1791 roku”.
I właśnie na nim możecie zobaczyć, jak wyglądali król, dostojnicy królewscy, szlachta i zwykli ludzie. Kiedyś tak właśnie wszyscy się ubierali. Dzieci jeszcze przez długi czas wpatrywały się z zaciekawieniem w dzieło Matejki.
– Cieszę się, że jestem Polakiem – szepnął Michał do ucha Ady. – Ja też – powiedziała dziewczynka i z dumą spojrzała na polską flagę.

3. Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce s. 68–69

Propozycje pytań:
- Jakie barwy ma flaga Polski?
- Dlaczego na początku maja wywiesza się polskie flagi?
- Jakie miejsce odwiedziła grupa Ady?
- Co ciekawego zobaczyły dzieci w muzeum?

4. Rozmowa na temat. obrazu Matejki (źródło: YouTube):
[LINK].
Obraz Jana Matejki Konstytucja 3 maja 1791 roku powstał dawno temu. Obecnie możemy go podziwiać w Zamku Królewskim w Warszawie. Na obrazie przedstawieni są ważni ludzie, którzy uczestniczyli w niezwykle istotnym wydarzeniu, jakim było uchwalenie Konstytucji 3 maja. Zapisano w niej najważniejsze zasady dotyczące życia w naszym kraju.
Ludzie ubrani są w stroje charakterystyczne dla tamtych czasów. Z lewej strony obrazu można zauważyć ówczesnego króla Polski, Stanisława Augusta Poniatowskiego (czerwony płaszcz); okazała postać w jasnym ubraniu prawie w centrum, niesiona na ramionach to bardzo ważna osoba : marszałek sejmu Stanisław Małachowski (trzyma laskę marszałkowską), obok niego jest niesiony 2. marszałek, Litwin, Kazimierz Nestor Sapieha – nie musimy teraz tych nazwisk pamiętać. Poza nimi inni posłowie i senatorowie, którzy uczestniczyli w obradach poświęconych zatwierdzeniu Konstytucji oraz mieszkańcy Warszawy i zapewne okolic –przedstawiciele ówczesnego społeczeństwa.

5. Zabawa ruchowa „Flaga na wietrze” do muzyki sielanki Karpińskiego” Laura i Filon” interpret: Marek i Wacek Live Cover of Yamaha (źródło: YouTube) [LINK]

Dzieci poruszają się w rytm muzyki . Na przerwę w grze (zatrzymanie odtwarzania) podnoszą do góry rękę i naśladują ruch machania flagą. Zwracamy uwagę, aby przy każdym powtórzeniu zabawy Dziecko używały zamiennie lewej ręki i prawej ręki. Proponuje również machanie flagą oburącz.

6. Odnajdywanie obrazka z polską flagą.

Prezentujecie Państwo obrazki z flagami różnych państw, w tym obrazki z flagami Polski i Monako. Dziecko odnajduje wśród nich flagę Polski. Poszukuje obrazka, który bardzo przypomina flagę Polski. Wskazuje różnice. Dziecko logicznie kończy zdanie zdanie:
Flaga Polski jest… (biało-czerwona).

7. Karta pracy, cz. 2, nr 44. Dzieci: - rysują flagę Polski po śladzie, kolorują ją według wzoru, - przyglądają się rysunkom flag, otaczają pętlą flagę Polski.

8. Zabawa bieżna „Przejażdżka konna”.
Wyjaśniamy dzieciom, że kiedyś nie było samochodów. Podróżowano m.in. zaprzęgiem konnym tak na wsi jak i w mieście. Zapraszamy dzieci na konną przejażdżkę .Tworzymy z nimi zaprzęgi - możemy wykorzystać szarfy/apaszki. Woźnica wyznacza tempo, w jakim porusza się koń: galop, kłus, stęp. Przypomina, co oznaczają poszczególne słowa. Gdy zmęczyliśmy się, możemy chwilę przysiąść, chwycić w dłonie szarfy/apaszki i spróbować zatańczyć nimi do znanej już piosenki, ale w według fantazji innego kompozytora :

9. Taniec z szarfą - Chopin Fantazja A- dur na tematy polskie (źródło: YouTube): [LINK]

10. Przypomnienie filmu „Polak mały” [LINK]

11. W bieli i czerwieni
Jakie kolory występują na najważniejszych dla każdego Polaka znakach: fladze narodowej i godle? Co by było, gdyby wszystko, co nas otacza, miało kolor biało-czerwony?

Na inny czas - praca plastyczna

Autorzy przewodnika metodycznego proponują rysowanie na drobnoziarnistym ciemnym papierze ściernym na temat „Moje osiedle w barwach narodowych” z wykorzystaniem tylko dwóch kolorów: białego i czerwonego. Jeśli podejmujemy temat, wyjaśniamy, do czego służy zwykle ten papier; wykorzystywanie go do prac plastycznych pozwala osiągnąć ciekawe efekty, ale wymaga ostrożności. Niech dotknięcie papieru przez Dziecko zostanie połączone z opisem jego doznań. Modyfikacja może polegać na rysowanie na powyższy temat na ciemniejszym papierze albo bukietu w barwach narodowych.
Praca na papierze ściernym wymaga utrwalenia - lakierem do włosów.

Zapowiedziana w rozmowach prywatnych gałązka bzu – troszkę później. Niech poprzedzi jej wykonanie poprzyglądanie się , jak wygląda naprawdę.

Serdecznie pozdrawiamy
- Barbara Kowalczyk i Elżbieta Lewandowska