Ćwiczenia logopedyczne
1. Propozycje ćwiczeń oddechowych- wybieramy jedno ćwiczenie i powtarzamy je 5-6 razy
> dmuchanie na piórko/kulkę waty:
głęboki wdech nosem i mocny krótki wydech
głęboki wdech nosem i delikatny długi wydech;
> dmuchanie baniek mydlanych;
> dmuchanie na płomień świecy, tak aby nie zgasł (tylko pod nadzorem dorosłych!);
> dmuchanie baniek w wodzie (za pomocą słomki);
2. Propozycje ćwiczeń narządów artykulacyjnych
> Jedzie konik- kląskanie językiem (wolno i szybko);
> Jedzie winda- przy szeroko otwartych ustach język dotyka raz górnych, a raz dolnych zębów;
> Skacze piłka- wypychanie pliczków językiem (buzia jest zamknięta);
> Cmok i uśmiech- na zmianę cmokanie (ściąganie ust w dzióbek) i uśmiechanie się szeroko;
> Krówka je trawę- usta ściągnięte w dzióbek wykonują ruchy okrężne;
3. Sylabowe puzzle
Szykujemy kilka obrazków, które w nazwie zawierają ćwiczone głoski. Tniemy je na tyle kawałków ile dane słowo ma sylab, np. szafa- 2, żyrafa- 3. Wszystkie kawałki rozkładamy na podłodze/stole.
Rodzic wybiera jeden kawałek i mówi pierwszą sylabę nazwy obrazka, który się na nim znajduje. Dziecko dokłada pasujący kawałek i mówi drugą sylabę danego słowa. Puzzle dokładamy na zmianę, aż wszystkie obrazki zostaną ułożone.
4. Gra w rymowanie
Szykujemy rymujące się obrazki, rozdajemy je po równo pomiędzy graczy. Karty układamy przed sobą. Dziecko wykłada na środek obrazek i nazywa go. Rodzic, odszukuje obrazek rymujący się z tym, który leży na środku, wykłada go i również nazywa. Dziecko powtarza rym i odkłada parę na bok. Następną kolejkę rozpoczyna rodzic. Gramy do wyczerpania kart.
Chętnym rodzicom mogę udostępnić gotowy zestaw kart. Proszę o kontakt mailowy: a.lewandowska@pm75.elodz.edu.pl
5. Karta pracy z głoską [r]: Kp 1/ Kp 2
6. Opóźniony rozwój mowy (źródło: instytutlogopedyczny.pl)
[LINK]