Ćwiczenia logopedyczne
Zamieszczamy kolejną porcję ćwiczeń logopedycznych. Zachęcamy do korzystania.
1. Uniwersalna gra logopedyczna (źródło: Logo Ika)
Tworzymy planszę do gry według własnego pomysłu. Składa się ona z pól w kolorach: czerwonym, niebieskim i żółtym- oznaczają kolejno: nagłos (ćwiczona głoska jest na początku wyrazu), śródgłos (ćwiczona głoska jest w środku wyrazu), wygłos* (ćwiczona głoska jest na końcu wyrazu). Na środku kładziemy karty z obrazkami w odpowiednich kolorach. Dziecko wybiera kartę odpowiadającą kolorowi pola, na którym stanie pionek i odgaduje co jest na rysunku. Gdy wymówi słowo poprawnie, otrzymuje punkt.
Zasady można wymyślać dowolnie, np.: utrata kolejki za błędnie wypowiedziane słowo, dodatkowy rzut kostką jak wypowie je poprawnie.
* Głoski dźwięczne w wygłosie tracą swoją dźwięczność, np. wąż [wąsz], lew [lef], ogród [ogrót]- zwracamy uwagę na to co słychać w słowie, a nie na to co jest napisane w wyrazie.
2. Zabawa logorytmiczna dla dzieci młodszych (źródło: Pani Logopedyczna)
[LINK]
3. Wierszyk usprawniający narządy mowy "Skacząca piłka"
W miejscach oznaczonych gwiazdką (*) dzieci z szeroko otwartą buzią językiem naśladują skaczącą piłeczkę powtarzając za rodzicem; la, la, la.
Mała Ala piłkę ma,
piłka skacze:
- La, la, la.
- La, la, la*
Ala Ani piłkę da,
piłka skoczy:
- La, la, la.
- La, la, la*
Ładnie fika piłka ta:
piłka tańczy:
- La. la, la.
- La, la, la*
Piłkę łapie mała Ala,
piłka skacze:
- La, la la.
- La, la la.*
Czy ktoś wdzięku więcej ma,
od tej piłki:
- La, la, la?
- La, la, la.*
Wielokrotne powtarzanie sylaby [la] usprawnia czubek języka, utrwala prawidłową artykulację głosek [l] i [a] oraz przygotowuje do wymowy trudniejszej głoski [r].
4. Zabawa oddechowa z piłeczką pingpongową.
Zadaniem dziecka jest przetransportować piłeczkę z jednego miejsca na drugie, wyłącznie za pomocą oddechu, np.
- od kanapy do fotela
- najdalej jak się uda (można zmierzyć miarką)
- żeby przeleciała przez próg
- do drzwi
- na koniec dywanu
- przez labirynt zbudowany np. z klocków
5. Kierunki- orientacja w przestrzeni (Źródło: Wczesne Wspomaganie Rozwoju)
[LINK]