Ćwiczenia logopedyczne
Szanowni Rodzice, Kochane Dzieci
Dziś zamieszczamy propozycje ćwiczeń logopedycznych. Zaleca się, aby wykonywać je codziennie przez 10-15 min, a wystarczy wpleść je pomiędzy zwykłe, codzienne czynności.
Proszę pamiętać, że są to ćwiczenia uniwersalne, mające głównie na celu usprawnianie narządów mowy oraz wspomaganie mowy już rozwiniętej.
1. Ćwiczenia oddechowe:
- zdmuchiwanie kulki waty kosmetycznej z ręki (można urządzić zawody kto dmuchnie dalej);
- wydmuchiwanie baniek mydlanych;
- dmuchanie na papierowe kulki po wytyczonej trasie (trasę można narysować na kartce, zbudować z klocków, wyznaczyć taśmą izolacyjną na podłodze, itp.);
- dmuchanie przez rurkę do wody, aby tworzyły się pęcherzyki powietrza (zabawa w gotowanie wody);
- dmuchanie na piórko, aby unosiło się ponad głową osoby ćwiczącej (można urządzić zawody, czyje piórko będzie dłużej w powietrzu);
- rozdmuchiwanie plamki farby wodnej na plastikowej podkładce.
Michalak-Widera I., Miłe uszom dźwięki. Usprawnianie narządów mowy i ćwiczenia prawidłowego wymawiania głosek, Unikat 2, Katowice 2007, s. 23-24
2. Zabawy
♦ Zabawa słuchowa "Co to za dźwięk?"
Cele: rozróżnianie efektów akustycznych wydawanych przez przedmioty codziennego użytku
Pomoce: przedmioty codziennego użytku, które wydają dźwięki, np. klucze, klocki, suszarka, sztućce, nożyczki
Opis zabawy: Dzieci rozpoznają wytwarzane dźwięki. Na początku widzą przedmioty, a następnie tylko słuchają:
- przelewanie wody,
- darcie papieru,
- klaskanie,
- dźwięk kluczy,
- pstrykanie długopisem,
- itp.
♦ Zabawa artykulacyjna, logorytmiczna "Żaby na łące"
Cele: usprawnianie motoryki narządów artykulacyjnych, ustawianie prawidłowej emisji głosu
Pomoce: nagranie znanej dzieciom piosenki
Opis zabawy: Dzieci zamieniają się w wesołe żabki na łące, które rozmawiają tylko w żabim języku:
- gdy skaczą, kumkają: kum, kum,kum
- gdy kucają, rechoczą: rech, rech, rech
- gdy szykują się do wieczornego koncertu, skrzeczą: uuuuaaaa
Podczas wieczornego koncertu włączamy znaną melodię, a dzieci śpiewają ją po żabiemu.
♦ Zabawa artykulacyjna, oddechowa "Rurki do soku"
Cele: nauka i doskonalenie układania języka w kształt rurki, kierowanie strumienia powietrza na środek języka, usprawnianie języka do prawidłowego wypowiadania głoski "S"
Pomoce: lusterko, kubeczek z sokiem, rurka
Opis zabawy: Dzieci stają przed lusterkiem, oglądają swoje języki, którymi poruszają w różne strony. Po chwili zabawy dzieci próbują ułożyć języki w rurki (rodzice pokazują jak). Przez takie rurki wdychają i wydychają powietrze, a prawidłowość ćwiczenia sprawdzają w lusterkach. W nagrodę można napić się soku przez prawdziwą rurkę :)
Malkiewicz M., Jarmark logopedyczny. Wybór zabaw wspomagających mowę przedszkolaków, Harmonia, Gdańsk 2016, s. 107, 109, 112
3. Artykuły
Etapy rozwoju mowy dziecka- [LINK]
Pamięć symultaniczna- [LINK]
4. Karty pracy
Czytanie ze zrozumieniem
Źródło: [LINK]