Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Ćwiczenia logopedyczne

Szanowni Rodzice, Kochane Dzieci

Dziś zamieszczamy propozycje ćwiczeń logopedycznych. Zaleca się, aby wykonywać je codziennie przez 10-15 min, a wystarczy wpleść je pomiędzy zwykłe, codzienne czynności. 

Proszę pamiętać, że są to ćwiczenia uniwersalne, mające głównie na celu usprawnianie narządów mowy oraz wspomaganie mowy już rozwiniętej.

1. Ćwiczenia oddechowe:

- zdmuchiwanie kulki waty kosmetycznej z ręki (można urządzić zawody kto dmuchnie dalej);
- wydmuchiwanie baniek mydlanych;
- dmuchanie na papierowe kulki po wytyczonej trasie (trasę można narysować na kartce, zbudować z klocków, wyznaczyć taśmą izolacyjną na podłodze, itp.);
- dmuchanie przez rurkę do wody, aby tworzyły się pęcherzyki powietrza (zabawa w gotowanie wody);
- dmuchanie na piórko, aby unosiło się ponad głową osoby ćwiczącej (można urządzić zawody, czyje piórko będzie dłużej w powietrzu);
- rozdmuchiwanie plamki farby wodnej na plastikowej podkładce.

Michalak-Widera I., Miłe uszom dźwięki. Usprawnianie narządów mowy i ćwiczenia prawidłowego wymawiania głosek, Unikat 2, Katowice 2007, s. 23-24

2. Zabawy

♦ Zabawa słuchowa "Co to za dźwięk?"

Cele: rozróżnianie efektów akustycznych wydawanych przez przedmioty codziennego użytku

Pomoce: przedmioty codziennego użytku, które wydają dźwięki, np. klucze, klocki, suszarka, sztućce, nożyczki

Opis zabawy: Dzieci rozpoznają wytwarzane dźwięki. Na początku widzą przedmioty, a następnie tylko słuchają:
- przelewanie wody,
- darcie papieru, 
- klaskanie,
- dźwięk kluczy,
- pstrykanie długopisem, 
- itp.

♦ Zabawa artykulacyjna, logorytmiczna "Żaby na łące"

Cele: usprawnianie motoryki narządów artykulacyjnych, ustawianie prawidłowej emisji głosu

Pomoce: nagranie znanej dzieciom piosenki

Opis zabawy: Dzieci zamieniają się w wesołe żabki na łące, które rozmawiają tylko w żabim języku:
- gdy skaczą, kumkają: kum, kum,kum
- gdy kucają, rechoczą: rech, rech, rech
- gdy szykują się do wieczornego koncertu, skrzeczą: uuuuaaaa
Podczas wieczornego koncertu włączamy znaną melodię, a dzieci śpiewają ją po żabiemu.

♦ Zabawa artykulacyjna, oddechowa "Rurki do soku"

Cele: nauka i doskonalenie układania języka w kształt rurki, kierowanie strumienia powietrza na środek języka, usprawnianie języka do prawidłowego wypowiadania głoski "S"

Pomoce: lusterko, kubeczek z sokiem, rurka

Opis zabawy: Dzieci stają przed lusterkiem, oglądają swoje języki, którymi poruszają w różne strony. Po chwili zabawy dzieci próbują ułożyć języki w rurki (rodzice pokazują jak). Przez takie rurki wdychają i wydychają powietrze, a prawidłowość ćwiczenia sprawdzają w lusterkach. W nagrodę można napić się soku przez prawdziwą rurkę :)

Malkiewicz M., Jarmark logopedyczny. Wybór zabaw wspomagających mowę przedszkolaków, Harmonia, Gdańsk 2016, s. 107, 109, 112

3. Artykuły

Etapy rozwoju mowy dziecka- [LINK]

Pamięć symultaniczna- [LINK]

4. Karty pracy

Motylek
Źródło: [LINK]

Kosze
Źródło: [LINK]

Czytanie ze zrozumieniem
Źródło: [LINK]